Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1334670
Jasså, jag uppfattade det som om problemen började efter hjullagerbytet....
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1334767
Jag vill jag nämna. Att de som har centrumskruv kan få in fett i yttre drivknuten genom bult hålet man behöver inte ta bort hjulet ens. Mina bilar har haft hål rakt igenom in till kulorna i drivknuten. Jag vet dock inte ifall alla drivknutar har hål ända in och inte ett blindhål?. De jag sett har iaf hål ända in.
Man tar passande bult sätter upp den i svarven och gör ett hål rakt igenom. Man gängar upp hålet o sätter dit en fettnippel.
(Hålet i drivknuten ska vara rent först.) Det blir en tunnt gods i bulten behandlas försiktigt. Fettspruta med gummi slang är bra här då man slipper hållas o bända utan man trycker rakt på. Det kanske finns fettsprutor med en gummi spets typ då skulle man kanske slippa modda en bult.
av Erik Å
#1334801
Nu har jag drivaxeln i handen. Är det normalt att det rasslar i ytterknuten när man vickar på den? :-D
Den inre och stödlagret verkar förvånansvärt okej
av MickeM
#1334878
Nej. Knutarna ska inte låta när man böjer dom. Mycket tyst isf.
Jämför dåligt och bra kullager.
av c7098
#1336847
Äntligen haft tid att fixa lagret, och jäklars vad det gamla satt fast i drivaxeln, men nu är det bytt och bilen är tyst och mjukrullande igen.
Tackar än en gång för alla tips på vägen.
av Erik Å
#1338442
gubbstrutt skrev: fre 30 aug 2019, 09:24 Jag vill jag nämna. Att de som har centrumskruv kan få in fett i yttre drivknuten genom bult hålet man behöver inte ta bort hjulet ens. ...
Nu har jag tryckt i drivknutsfett i den icke utbytta ytterknuten enligt GS förslag! :-) Lyfte hjulet och tog bort skruven. Sen tryckte jag in ett decimeterlångt sugrör i öppningen på tuben med drivaxelfett (BT 36-191), skickade in röret i skruvhålet och pressade i drygt halva tuben. Återstår att se hur mycket det förlänger livslängden på knuten :-)
Har tagit isär och tvättat ytterknuten som havererade. Det syns inget uppenbart fel men förstås slitmärken och även lite rostangrepp så tydligen har vatten kommit in. Satte ihop knuten igen och när man vickar på den så känner man tendenser att kulorna vill nypa fast nära mittläget Och så smårasslar och knastrar det också. Måste vara så att kulorna har fått för stor frihetsgrad pga slitage och så kilar de fast i något ytterhörn där de egentligen inte ska vara. Ny drivaxel av bästa kinesiska kvalitet monterad! :-D
Senast redigerad av 1 Erik Å, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1338485
@Erik Å, Hoppas jag har fel men jag misstänker att knuten kommer börja leva fan om ett tag.
Kul att min grej funkade även utan en moddad bult ju enklare ju bättre :-)
av Erik Å
#1338515
Utsliten ytterknut? Har ju inte ens gått 51K :-/
Bilagor
IMG_20190922_233338_1CS_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20190922_233338_1CS_DxO_PL_1920.jpg (201.93 KiB) Visad 60 gånger
IMG_20190922_232656_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20190922_232656_DxO_PL_1920.jpg (211.39 KiB) Visad 60 gånger
IMG_20190922_232420_DxO_PL_1920.jpg
IMG_20190922_232420_DxO_PL_1920.jpg (187.88 KiB) Visad 60 gånger

Spännande, v40in har ryckt till några g[…]

Jag är själv kund hos Tibber mest pga de[…]

Krav för att ladda v90 T8?

Om man nu får länka?

"Smart" laddbox från Tibber

Jag är själv kund hos Tibber mest pga de[…]