Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timebandit
Spåna på ni, mer info är bara bra...

Jo det leder väl till vibrationer "när det blir varmt efter en tids körning"

Nu är det så att jag har vibrationer hela tiden oavsett om bilen stått i 2 dagar eller inte. Har vibrationer i alla hastiheter tyvärr men värst blir det som sagt runt 100. Även vid 70 ibland. Spelar inte heller någon roll vilken växel man ligger i.
Att bakbromsen strular tror jag inte då den gick igenom besiktningen och sedan vart den inne för att handbromsbackarna släppte och jag tror handbromsen är för hårt spänd. Bensinförbrukningen har faktiskt ökat lite men inte mycket.

Men att det är vibrationer/skakningar i ratten vid alla hastigheter etc borde bara skivorna som är skeva men man känner ju inget i ratten när man bromsar och inte heller i bromspedalen.. skumt?
Skall kolla med Bilia å se vad det kan tänkas kosta att "felsöka" detta.
av Frigge
timebandit skrev:Spåna på ni, mer info är bara bra...

Nu är det så att jag har vibrationer hela tiden oavsett om bilen stått i 2 dagar eller inte. Har vibrationer i alla hastiheter tyvärr men värst blir det som sagt runt 100. Även vid 70 ibland. Spelar inte heller någon roll vilken växel man ligger i.
Att bakbromsen strular tror jag inte då den gick igenom besiktningen och sedan vart den inne för att handbromsbackarna släppte och jag tror handbromsen är för hårt spänd. Bensinförbrukningen har faktiskt ökat lite men inte mycket.

Men att det är vibrationer/skakningar i ratten vid alla hastigheter etc borde bara skivorna som är skeva men man känner ju inget i ratten när man bromsar och inte heller i bromspedalen.. skumt?

Om du har vibrationer under körning o INTE vid inbromsning har du problem med däcken/Fälgarna.
Om det vore h-bromsen som var för hårt anlagd skulle det vara vibrationer i "stolen/Ryggen" o INTE i ratten....

näe, jag är övertygad om att du har orunda eller dåligt balanserade däck, eller inte original fälgar och saknar centrumring :roll:.

Obalansproblem under körning ligger i 99,9% av fallen i hjulen o inget annat.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Frigge skrev:
timebandit skrev:Spåna på ni, mer info är bara bra...

Om du har vibrationer under körning o INTE vid inbromsning har du problem med däcken/Fälgarna.
Om det vore h-bromsen som var för hårt anlagd skulle det vara vibrationer i "stolen/Ryggen" o INTE i ratten....

näe, jag är övertygad om att du har orunda eller dåligt balanserade däck, eller inte original fälgar och saknar centrumring :roll:.

Obalansproblem under körning ligger i 99,9% av fallen i hjulen o inget annat.
Kan inte annat än hålla med om ovanstående, men eftersom det skrivs att det är nya däck samt fälgar som är nybalanserade så borde det ju inte vara ett problem. Såvida det inte är nån flanderskalle som gjort balanseringsjobbet...
av Frigge
mrEasywin skrev: Kan inte annat än hålla med om ovanstående, men eftersom det skrivs att det är nya däck samt fälgar som är nybalanserade så borde det ju inte vara ett problem. Såvida det inte är nån flanderskalle som gjort balanseringsjobbet...
Beror ju på många faktorer:

Den som satt ihop däck o fälg
Den som balanserat hjulen
Märke och kvalitèt på däck o Fälgar

MÅNGA lågprisdäck är rent skit
Stört omöjliga att få vibrationsfria pga usel tillverkning och orundhet
Har stött på MÅÅÅNGA fall med vibrationer pga lockande priser på lågprisdäck o replica fälgar som ser skitbra ut men är värdelösa i praktiken.

Mitt råd är :

Testa med hjul från en bil du VET är vibrationsfri
av timebandit
Fälgarna och Däcken är kontrollerade igår faktiskt ;) Dem är inte orunda på nått sätt och 0-balanserade eller vad det heter. Var med när dem gjorde det.
Hjulen har centrumringar men det är inte Volvofälgar utan Ace Hero 16".

Hjulen vart inte speciellt bra balanserade när dem kom tydligen så det är väl ingen omöjlighet att centrumringarna också kan vara halvkassa?
Gick in på Specialfälgar AB's hemsida och kollar på centrumringar, hur vet man vilka centrumringar man SKALL ha? :)

Det vibrerar gött om ryggen också när man väl kommer upp till ca 100km/h. Och sitter det ingen i passagerarstolen fram så ser man hur mycket den skakar också. Just vibrationerna i bakvagnen är jag nästan säker på att det beror på handbromsen är för hårt spänd eller att bakbromsarna kärvar.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Frigge skrev:
mrEasywin skrev: Kan inte annat än hålla med om ovanstående, men eftersom det skrivs att det är nya däck samt fälgar som är nybalanserade så borde det ju inte vara ett problem. Såvida det inte är nån flanderskalle som gjort balanseringsjobbet...
Beror ju på många faktorer:

Den som satt ihop däck o fälg
Den som balanserat hjulen
Märke och kvalitèt på däck o Fälgar

MÅNGA lågprisdäck är rent skit
Stört omöjliga att få vibrationsfria pga usel tillverkning och orundhet
Har stött på MÅÅÅNGA fall med vibrationer pga lockande priser på lågprisdäck o replica fälgar som ser skitbra ut men är värdelösa i praktiken.

Mitt råd är :

Testa med hjul från en bil du VET är vibrationsfri
Jajo, det kan mycket väl vara så att däcken/fälgen inte går att få till men då brukar ju den som balanserar, om han/hon har någonyrkesstolthet, meddela detta till kunden. Såvida den som balanserar inte är en...flanderskalle.
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Sorry, känns som att jag håller på att glida ifrån ämnet. :wink:
av Frigge
timebandit skrev:Fälgarna och Däcken är kontrollerade igår faktiskt ;) Dem är inte orunda på nått sätt och 0-balanserade eller vad det heter. Var med när dem gjorde det.
Hjulen har centrumringar men det är inte Volvofälgar utan Ace Hero 16".

Hjulen vart inte speciellt bra balanserade när dem kom tydligen så det är väl ingen omöjlighet att centrumringarna också kan vara halvkassa?
Gick in på Specialfälgar AB's hemsida och kollar på centrumringar, hur vet man vilka centrumringar man SKALL ha? :)

Det vibrerar gött om ryggen också när man väl kommer upp till ca 100km/h. Och sitter det ingen i passagerarstolen fram så ser man hur mycket den skakar också. Just vibrationerna i bakvagnen är jag nästan säker på att det beror på handbromsen är för hårt spänd eller att bakbromsarna kärvar.

Montera andra hjul på bilen så ska du se att problemen försvinner.
Efter det kan du kräva pengarna tillbaka av inköpsstället.
OBS.... Montera originalhjul som du vet är bra

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]