Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marcusjj
halloj!

Har en 855 SE -94. Vissa morgonar när jag kommer ut och ska köra iväg så säger det "klonk" från höger bak och de blir lite motstond, men jag kommer alltid iväg och sen är det inte mer med det. Jag drar alltid handbromsen när jag parkerar och har alltid växen i.

Någon som vet vad som kan vara knas? räcker det att smörja någonstans? eller ska man låta bli att dra handbromsen under natten?

//Marcus
av Kermithboy
Kan va handbroms-beläggen som börjar bli dåliga, kanske i kombination med att du behöver smörja mekaniken i trummorna.? Vajern?

Fick själv fixa min bil för ngra veckor sen. Va själva klossmaterialet(slitytan) som släppt från stålstommen på klossen. Va tydligen ganska vanligt, de kommer in fukt som typ löset upp limmet..? Ja har en v70-00:a gamla karossen. Hör gärna av di om du kommer på felet. Lycka till.
Användarvisningsbild
av pwn
Jag skulle nu gissa på vajern/mekaniken (som Kermit skrev) om bromserna annars funkar bra... - testa att spraya WD40 eller liknande båda fram och bak och jobba lite med handbromsen, snabbt fix och funkade för mig :)
Användarvisningsbild
av MikaelD
Har precis samma problem som ovan (på samma sida = höger), men endast i fuktigt väder eller när jag har tvättat bilen. Vid ett tillfälle hände det även när jag inte hade haft i handbromsen. Jag har hört att det kan bero på rost på trummans insida och att man kan köra lite med handbromsen i för att slipa bort det innan man parkerar. Läste dessutom i vi Bilägare för ett tag sedan (tror jag det var) där en på volvoverkstad rekommenderade att man endast skulle ha i handbromsen när man parkerade kortare stunder för att motionera den, annars var det endast växel som gällde. Skall själv smörja upp dem när tid finnes.
av Kermithboy
Fast i min instruktionsbok till v70 står dt att man inte ska parkera bilen med växel i.
av *pettson*
MikaelD skrev:Har precis samma problem som ovan (på samma sida = höger), men endast i fuktigt väder eller när jag har tvättat bilen. Vid ett tillfälle hände det även när jag inte hade haft i handbromsen. Jag har hört att det kan bero på rost på trummans insida och att man kan köra lite med handbromsen i för att slipa bort det innan man parkerar. Läste dessutom i vi Bilägare för ett tag sedan (tror jag det var) där en på volvoverkstad rekommenderade att man endast skulle ha i handbromsen när man parkerade kortare stunder för att motionera den, annars var det endast växel som gällde. Skall själv smörja upp dem när tid finnes.
handbromsen ska användas frekvent. OCH den ska gärna rulla när den dras i.. misstolka inte ..det betyder INTE att man ska låsa hjulen med bilen rullandes..
Att den ska läggas i rullande är för att hålla trummorna rena från rost. Att den ska dras åt ordentligt är för att vajrarna ska gå hela den biten.
Att man inte ska lägga i handbromsen längre tider är egentligen bullshit. Det är nåt man kan tänka på när man inte sköter sitt system.. samma dumhuvuden som säger att man inte ska bromsa så hårt när systemet börjar kärva på vanliga fotbromsen..
Finns egentligen bara ETT Skäl till att bromsar kärvar ihop..
Dom används för lite..
Och OM dom används görs det för klent..
Att ställa bilen på växel är att föredra om det är väldigt kallt ute. Driftstempen på bromsarna gör ju att inget fryser därikring. 3 dagar senare i 15 minus kan läget vara ett annat då det smält och droppat först av eftervärmen och sen frusit..
av 850se
antingen så är det backarna, eller så tjärvar vajern
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Jag hade precis samma problem med min och då var det belägget som släppt från backarna. Och som tidigare nämnts i tråden så är det ett ganska vanligt problem.
av Matthew
Bytt i förrgår båda handbromsvajrarna på V-sjuttin och nu är klonkandet ett minne blott :)

//Matthew
Användarvisningsbild
av mrEasywin
Matthew skrev:Bytt i förrgår båda handbromsvajrarna på V-sjuttin och nu är klonkandet ett minne blott :)

//Matthew
Fast för säkerhets skull skulle jag titta på backarna först eftersom jag tycker att det är enklare...

Hur mycket brukar det kosta att hyra en elektrik[…]

Lambdalampan lyser

Vilka felkoder har du?? Inga felkoder men lambda[…]

Folk som kör idiotiskt i tjänsten. Blev […]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

Höjden är egentligen inte så vikti[…]