- lör 14 apr 2007, 11:21
Om 500 mil så är det dags för 24.000 mils service på min 855 GLT -97, och normalt så skulle bl a kamremmen ha bytts. Nu har jag sån tur så att den är redan bytt hösten -05, tillsammans med aggregatremmen. Har pratat med verkstan som gjorde det så att det är konfirmerat att så är fallet. Däremot gjorde man inget åt spännrullen eller vattenpumpen, utom att kolla så att allt var ok. Nu är den stora frågan - törs jag lita på att spännrullen och vattenpumpen håller och bara göra en mindre service med olje- och filterbyte nu? Känns lite onödigt att låta byta dessa om de nu är ok.
Till saken hör att jag planerar att åka bl a till Ukraina i augusti eller september, och då vill man ju inte att nånting händer med bilen. Att bli ståendes på den ukrainska landsbygden med en läckande vattenpump vore nästan en mardröm, även om det finns bra Volvoservice i landet.
Vad ska man köpa för olja då till oljebytet? Räcker det med en bra delsyntetolja? Det är ju ingen turbo...
Mvh,
Per
Till saken hör att jag planerar att åka bl a till Ukraina i augusti eller september, och då vill man ju inte att nånting händer med bilen. Att bli ståendes på den ukrainska landsbygden med en läckande vattenpump vore nästan en mardröm, även om det finns bra Volvoservice i landet.
Vad ska man köpa för olja då till oljebytet? Räcker det med en bra delsyntetolja? Det är ju ingen turbo...
Mvh,
Per