Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olson
evolve_s60 skrev:inte heller vevhus vent då du har en slang mellan ventilkåpa och insug.
Mvh markus
Men det är väl en sorts vevhusvent, så ser det ut på gamla bilar också.
av *pettson*
olson skrev:
evolve_s60 skrev:inte heller vevhus vent då du har en slang mellan ventilkåpa och insug.
Mvh markus
Men det är väl en sorts vevhusvent, så ser det ut på gamla bilar också.
jepp det är en vevhusvent. Man släpper upp gaserna till ventilkåpan och tar den därifrån till insuget. En gammal beprövad konstruktion.
Användarvisningsbild
av Micke_vb
Är den körd på "farmarbränsle" så är det säkert det som är problemet. Ofta så är dessa tankar full med mikroskopisk skit som dagens bilar inte klarar av. Vi har haft flera bilar hos oss som vi fått byta HELA bränslesystemen på... inte billigt...
av ZtereoiD
Hej!

Jag hade samma problem på min S80 TDI (2,5D)
JAg åkte runt till olika verkstäder även på volvo och lästa av koder å fårgade runt, ingen visste. sen köpte jag ett nytt bränslefilter. då såg jag på det att det fanns en lite vit "ratt" på undersidan. Den är till för att tömma ut kondensvatten. När jag skrivade ur den på det filter som satt i bilen rann det ut rätt så mycket vatten, sedan gick bilen mycket bättre!!! EFter det hade jag inga som helst problem. Så filtret hart jag kvar, det kan du få köpa billigt om du ändå skall byta!! /Mattias i Telge
av Daniel_B
Hej igen.

Har nu bytt bränslefilter och visst går den bättre än innan.
Men felet har bytt karaktär nu för stunden.
Nu är gången klockren och ingen lampa tänds.
Sen stänger man av bilen så kan man ge sig f*n på att det knappt går att starta den igen och lampan är helt plötsligt tänd igen.....
Bland de skummaste jag varit med om.
Var hoss min volvo verkstad som felsökte bilen, den högg till något lite under en testkörning men inga problem som vanligt när man ska kolla upp något....
De kopplade datorn till den och två felkoder dök upp ur den.....
Hade med bränslemängsregleringen att göra tydligen.....
Låter inte billigt och inte roligt precis.....
Felkoderna var eller rättare sagt är EFI-715 och EFI-716.
Någon som vet om det är något man kan lösa själv eller är man såld på detta och får betala hemska överpriser som vanligt för att få detta fixat.....

/Daniel
av olson
Vet inte vad felkoderna betyder, men pumptiming är ju betydelsefullt för startvilligheten.
av Daniel_B
Hej igen....

Efetr filtervbytet nu går bilen bättre....

Bara en enda gång med lampan tänd sedan sist...
Verkar som om den suger in luft någonstans.....
Får se vad det slutar i....

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]