Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av katjaB
Hej

Ägare av en Volvo 855 från 1995.
Gått jätte fint fram till vintras då ALLT började.

Problem?

Hon låter som attan i låga växlar. Låter som något skrammlar under henne. Men folk har kollat med inget hittat något.

Hon [bilen] dricker olja. Har fyllt på 4gånger sedan i vintras.
Oljan hamnar inte på marken utan bara försvinner.
* Oljelampan indikerar inget när det är tomt.

Hon har stora problem att komma igång under vintern.
Fick bärjas i vintras då hon inte startade alls.

Då plockade meckarna ner en del av motorn o hittade en massa gammal olja. Men fann inte orsaken till varför hon inte ville starta.
Men efter denna behandligen gick hon jätte bra o skramlandet försvann också.

Men nu är det tillbaka igen tillsammans med olja som försvinner, hon känns jätte "förstoppad" när man trampar på gasen, hon kommer inte igång riktigt och ett jätte skramlande..

Finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig på traven?
Skulle behöva lite förslag på vad det är som händer med bilen..
Hon börjar kosta lite väl mycket nu...

TACK.
/Katja :lol:
Användarvisningsbild
av camaro69
Katja

Äldre damer brukar vara lite småbesvärliga.

Som erfaren förförare så vet jag att en kvinna skall styras av en man. Allt går liksom lite lättare då.
Kvinnor kräver mer omvårdnad, uppmärksanhet och måste pysslas om med jämna och ojämna mellanrum.
Måste underhållas ofta, målas och spacklas. Samt kostar massor med pengar.

Beträffande förstoppningen som du beskriver, så får ge ett riktigt lavemang i form av sotning. Åk till farbror doktorn på bilhospitalet så hjälper dom dig säkert att sätta fart på den gamla damen.

:wink:
av katjaB
camaro69 skrev:Katja

Äldre damer brukar vara lite småbesvärliga.

Som erfaren förförare så vet jag att en kvinna skall styras av en man. Allt går liksom lite lättare då.
Kvinnor kräver mer omvårdnad, uppmärksanhet och måste pysslas om med jämna och ojämna mellanrum.
Måste underhållas ofta, målas och spacklas. Samt kostar massor med pengar.

Beträffande förstoppningen som du beskriver, så får ge ett riktigt lavemang i form av sotning. Åk till farbror doktorn på bilhospitalet så hjälper dom dig säkert att sätta fart på den gamla damen.

:wink:
*S*
mmmm.. det kan kanske stämma..
Men "damen" är väl underhållen genom åren.. rent av ganska bortskämd med utsmyckning och omvård... men ändå ska hon trilskas..*muttrar*

Tyvärr har bilhospitalet pillat med henne innan ang samma problem.. men detta har inte hjälpt i längden.. utan nu står vi här igen..

MEN tack för tipset..
/Katja
av evolve_s60
kolla vevhusventilation för om den är igentäppt så ryker ventiltätningarna och olja förbräns och far ut me avgaserna

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]