Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hilmer skrev:
conny85 skrev: Okej jag förstår, hoppas jag inte råkat göra nå hål i slingorna bara :/ men om jag tömmer den, då är det ingen fara att åka med bilen även om slingorna skulle börja läcka?
Attans då att du bodde så långt bort.!!! kanske finns någon annan duktig här på forumet som bor närmare Stockholms området som kanske kan tänka sig vilja bidra med kunskaper och tjäna en slant :)
Risken för läckage är ju klart mindre om systemet är tömt. ;)
Att tömma systemet och sedan låta det vara är kanske det bästa alternativet, billigaste är det ju absolut!
haha jo men tänkte om det låg kvar lite grann av köldmedel ändå hehe. Att tömma den, påverkar det bara att jag inte får nån AC eller är man i behov av att AC funkar under vintern?
av MickeM
Utan köldmedia har du ingen kyla. Thats it!
Värmen funkar ändå.
ECC gör sitt bästa även på sommaren, men optimalt blir det inte med imma osv.
Men det går gott och väl att köra, ändå om bilen i övrigt inte är värd en ac-reparation.

Det rullar massor av äldre bilar med trasig Ac.
av conny85
MickeM skrev:Utan köldmedia har du ingen kyla. Thats it!
Värmen funkar ändå.
ECC gör sitt bästa även på sommaren, men optimalt blir det inte med imma osv.
Men det går gott och väl att köra, ändå om bilen i övrigt inte är värd en ac-reparation.

Det rullar massor av äldre bilar med trasig Ac.
Ok men då ringer jag en firma i morgon som får tömma min bil på köldmedel trots att ac funkar, men som sagt, evapulatorn ser inte alls rolig ut och litar inte på att den är hel och vill inte få en överraskning sen och förkorta mitt liv med tio år för att man suttit och åkt runt med freon blåsandes i ansiktet :p i övrigt är bilen jätte fin så det är lite tråkigt att det var så stort fel som dök upp! Om det är någon som läser denna tråd och känner att man kan tänka sig vilja byta denna tillsammans med mig så småningom så får hen gärna höra av sig så kan man komma överens om ett pris :)
av Fritzell
Jag jobbar som kyltekniker och har egen utrustning och kan hjälpa dig, bor dock i Skara. Sen är det ju så att även om den ser dålig ut kan skenet bedra. Normalt är det mättade trycket inte särskilt högt på system med R134a, 4-5bar i stillestånd och ännu lägre under drift eftersom evaporatorn kokar mediet på ett lägre tryck. Gör man ett tryckprov på 7-8 bar med godkänt resultat kan evaporatorn troligtvis hålla länge ändå. Jag har sett kylmaskiner som sett ut som slaget vid lytzen men som håller och sett ut så i 20år...
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]