Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Ska försöka återberätta/förklara mitt problem med bilen För två veckor sedan skulle jag lämna in bilen för byte av vindruta, men på vägen dit så dör bilen mitt I rondellen, alla lampor på instrument panelen funkar, precis som motorn bara stängde av sig själv. Som tur var hade jag så pass hög fart så jag kunde rulla ur rondellen och in på en mindre gata. Väl där så vrider jag om nycklen varpå bilen startar direkt utan några problem överhuvudtaget.
Nu inatt kl 04. 30 så skulle jag hämta min kompis i stan och han vill ha burgare på Donken så vi körde in på driven och beställde. Ska köra fram och betala men då tvärdör bilen och instrumentpanelen är helt död/svart. Efter ett par försök fick jag igång den och jag inbillar mig att lampor mm på instrumentpanelen svajar I ljusstyrka , jag betala och körde vidare. Efter ca 300 meter dör bilen igen för att sedan vara totalt död, inte en tillstymmelse till liv/ström i bilen. Slår på varningsblinkersen som inte ens den orkar blinka mer än 2 gånger typ.
Ringer en anhörig som kommer och hjälper mig. Vi hänger på startkablar på batteriet och testar starta igen ...ingen ting händer, inte det minsta liv nånstans i bilen. Vi låter startkablarnatt sitta på I 5 min gott och väl men det blir ingen skillnad. Helt plötsligt så blinkar varningsblinkersen ett par gånger och även inner belysningen och "ringen" runt tändingslåset lyser för en kort stund. Glad i hågen så testar jag starta igen utan någon som helst förbättring. Låser bilen och åker hem.
Har googlat lite angående generator fel mm men det stämmer inte riktigt med hur min bil beter sig. Tycker jag.

All hjälp är väldigt välkommen här. /Mattias
Kolla alla jordpunkter kring batteriet och även polerna på batteriet.
Vanligt fel är ju att jordkabeln mellan batteri och motor/växellåda ärgar av med spänningsfall som följd i många fall.
Kolla batteriets konditions (se inlägget ovan), och se även så att generatorn ger som den ska (optimalt 14,2V mätt på batteriet).
Hilmer skrev:Kolla alla jordpunkter kring batteriet och även polerna på batteriet.
Vanligt fel är ju att jordkabeln mellan batteri och motor/växellåda ärgar av med spänningsfall som följd i många fall.
Kolla batteriets konditions (se inlägget ovan), och se även så att generatorn ger som den ska (optimalt 14,2V mätt på batteriet).
Han kan ju inte kolla om generatorn ger 14,2 om bilen inte ens startar! Eller hur tänkte du där? Kortslutning? :wink:
Exyzäta skrev:
Hilmer skrev:Kolla alla jordpunkter kring batteriet och även polerna på batteriet.
Han kan ju inte kolla om generatorn ger 14,2 om bilen inte ens startar! Eller hur tänkte du där? Kortslutning? :wink:
Eftersom den stundtals startar så tycker jag det är en bra idé att passa på att kontrollera ifall generatorn ger vad den ska då.
Så tänkte jag!

På den här bilden såg det vä[…]

Är du säker på att det är bak[…]

Verkar ju bara vara jag som har det då. Kan […]

Vad säger ni? Ska jag köra någon […]