Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvo94
Detta gäller en 850 t5 automat.
Någon dag efter biltvätt med underredsspolning börjar pilen blinka och bilen startar bara på 3àn. Två ggr har det hjälpt med att spruta på 5-56 där man kommer åt men inte nu den tredje ggr. El till lägesgivaren går väl bara i genom den stora kontakten eller finns det någon mer kontakt som har med givaren att göra.
Någon som vet om det är bökigt att ta isär växellägesgivaren, far det iväg fjädrar eller annat om man öppnar den?
Känner någon till något annat problem än el så säg gärna till. Givarens fett kan ju stelna med tiden, men då felet uppstår vid tvätt borde det ju vara elrelaterat.
av Knatch
volvo94 skrev:Detta gäller en 850 t5 automat.
Någon dag efter biltvätt med underredsspolning börjar pilen blinka och bilen startar bara på 3àn. Två ggr har det hjälpt med att spruta på 5-56 där man kommer åt men inte nu den tredje ggr. El till lägesgivaren går väl bara i genom den stora kontakten eller finns det någon mer kontakt som har med givaren att göra.
Någon som vet om det är bökigt att ta isär växellägesgivaren, far det iväg fjädrar eller annat om man öppnar den?
Känner någon till något annat problem än el så säg gärna till. Givarens fett kan ju stelna med tiden, men då felet uppstår vid tvätt borde det ju vara elrelaterat.

Jag köpte 2flaskor kontaktspray (relä rengöring) från biltema och 2 flaskor 5-56. Tog loss varvtalsgivare och hastighetsgivare från växellådan och gjorde rent dom med mikrofiberduk och relärengöring.
Plockade ner kontakten till växelspaken i kupen och blåste på med 5-56. Samma sak gjorde jag med själva spaken och vinterknappen samt sport/eco knappen.
Några dagar senare körde jag slut på relärengöringen i växelspaks kontakten samt i själva spaken. Sen dess har det fungerat utan problem.
Kolla även oljenivån på lådan.
av volvo94
Växellägesgivaren är inget man brukar ta isär eller?
Är det fett i den som kan stelna till och göra att bilen inte känner av vilken växel som är i?
Märkte även idag att problemet försvinner tillfälligt genom att slå på o av tändningen 5-6 ggr. Det blir väl någon nollställning av något.
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det var det jag misstänkte efter att ha titta[…]

Däck dimensioner

Kapa fälgarna så de blir till kugghjul […]

Tydligen knasar backkameran med denna så und[…]

P0171

Tror den sitter i motorutrymmet men däremot v[…]