Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pedera
Hej Volvoägare!

Det var länge sedan jag hade Volvo, men har nu fyndat en fin V70 av 1997 års modell.
Är mycket nöjd med den, men har en liten fråga: När man öppnar sidorutorna i bakdörrarna så går det bara att dra ner rutan halvvägs. Är det någon "barnsäkerhetsfunktion" som är aktiverad i min bil? Eller ska det verkligen vara så knasigt?

MVH
Peder, Örebro
pedera skrev:Hej Volvoägare!

Det var länge sedan jag hade Volvo, men har nu fyndat en fin V70 av 1997 års modell.
Är mycket nöjd med den, men har en liten fråga: När man öppnar sidorutorna i bakdörrarna så går det bara att dra ner rutan halvvägs. Är det någon "barnsäkerhetsfunktion" som är aktiverad i min bil? Eller ska det verkligen vara så knasigt?

MVH
Peder, Örebro
Precis det ska vara så rutan får ej plats helt nere i dörren därav att den bara går typ halvvägs, så det är absolut inget fel eller några konstigheter :)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Dåligt och dåligt. beror väl på hur man ser det. Antingen har man en hel ruta i bakdörrarna som inte går ner hela vägen(som på 85x70), eller så har man delad ruta i bakdörrarna där bara ena delen går att hissa ner/upp(som på 7/900-serien).
Annars blir man tvungen att flytta bak bakaxeln/hjulhusen, vilket skulle se förjävligt ut :roll:
av pedera
Ah...då fattar jag... tack förs svar!
Stämmer ju att mina andra bilar (Saab) där man kan dra ner rutan helt har en delad ruta i bakdörren.
Egentligen lite snyggt att slippa delat ruta, men jag tyckte faktiskt att det var rätt så ruttet att man inte kan öppna mer än halvvägs.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, det beror väl helt på vad man föredrar. Jag använder bakrutorna så sällan att jag föredrar hel ruta, ser bättre ut :P
Har man hund eller liknande i bilen så öppnar man ju ändå inte rutorna helt.

Sen fyller det ju en viss säkerhetsfunktion också, om man ska långdra det lite. Skulle rutorna gå att hissa ner helt skulle det vara lättare för någon unge i baksätet att "rasa ut" så att säga.
Många andra bilar har ju faktiskt spärrar för bakrutorna så dom bara går att hissa halvvägs, även om dom fysiskt skulle gå att hissa ner helt.

Tvätta rent ordentligt först, annars bli[…]

Motorhaveri s60 2.4T

Kuggar på kugghjulet som sitter på dre[…]

tack för svar! servicen kanske inte hål[…]

Motorhuvsjustering

Hej. Jag har en 142a -72 som jag håller p&ar[…]