Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av illbatten
Hej
jag hissade upp bilen idag efter att jag har hört oljud från vänster framdäck....glappade som tusan när jag juckade på fälgen....

frågan är som följer....är det svårt att byta det själv eller måste man ha nå specialverktyg för det som ex. press??

bomba mig med tips och trix för att göra detta eller avråd mig å det bestämdaste för att ta mig an det själv...
av kawahasse
Bytte på min -99a förra veckan, inte speciellt svårt. Det som var svårt var att få ur drivaxeln ur navet, det är limmat med loctite på splinsen, Där krävs en avdragare modell kraftig och/eller nåt bra att värma med. Själv lånade jag en hydralisk avdragare på volvo, skitbra grej men inget man har i garaget direkt.
Nån press behövs inte sen eftersom man byter hela navet, det sitter med 4st utvändiga torx, kommer dock inte ihåg dimensionen på det. Köp en hel torx sats på biltema om du inte redan har en.
Annars var det inte svårt alls!!
Lycka till..
av illbatten
ok ntack det lät inte så svårt....men ska man limma tillbaka skiten med loctite igen eller??
Användarvisningsbild
av ketto
E14 är torxen till bultarna! Men som sagt, köp en hel sats, kan va bra me övriga torx till nåt annat!
av kawahasse
japp, limma splinsen med loctite gänglås igen innan du trär i den..
av *pettson*
kawahasse skrev:japp, limma splinsen med loctite gänglås igen innan du trär i den..
rätt lim är aneroblim modell grön.. om vi ska vara petiga.
Alternativet är att fetta in bakdelen av knuten (Den som ligger an mot lagret) med lite fett. Voila är knarrproblemet löst som dom försökte komma åt med att limma splinesen. Idag limmar inte många knutarna eftersom det ändå inte hjälper. Man fettar istället.
Reparera läckande AC

Rören på torkfiltret är dock betyd[…]

Jag var inne på evaluering av skadorna ig&ar[…]

AC problem Volvo S80 2000

Hej! Hoppas att jag lagt tråden rätt. […]

Hittade kompletta motorer på AliExpress f&[…]