Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Isaksson
Behöver lite tips, skrev förut att jag fixade min kupéfläkt som lagt av men nu visade det sig att den inte höll utan gick sönder helt. (typiskt när det är 35 grader+ ute) :???: så jag gick och köpte en ny fläkt hos mekonomen som kostade 1613 kr när volvo ville ha 3500 :shock: . Nu när jag har monterat den och den fungerar fin fint så startade jag bilen och vred till min temp på min ECC och det blev kallt ,men bara för en stund typ 10 min och sen blev det inte kallare luft än hos en vanlig fläkt så nu undrar jag om det är något annat som är fel? (olyckor kommer sällan ensamma) :evil: . Dessutom så visar min panel en fel kod genom blinkningar efter detta fläkt byte (började blinka när gammla fläkten gick sönder) så min fråga är, ska jag bli tvungen till att nollställa systemet efter fläktbyte för att få min ECC att fungera normalt eller är det något annat fel? :roll: tacksam för svar snarast. / Isak HMM.... Glömde skriva vad det gäller för bil, det är en V70 - 99 2.4 greyline
av zac_vma
Kan tänkas att du måste nolla systemet, åk till en Volvoverkstad så kopplar dom datorn på din bil.
Har du ngt fel så lär du ju få en ånyo en felkod och isf veta direkt var du ska börja nästa felsökning.
Kan ju vara så enkelt att det är för lite gas i systemet.
Funkar kompressorn?
Kolla detta genom att bygla kontakten som sitter på ECC:ns ledning närmast torpedväggen, slår kompressorn igång och du ändå inte har kyla i kupén är det m största sannolikhet för lite gas i systemet.
Slår den ändå inte igång så prova att sätta direkt ström i den kontakten och se om den då går igång.

Är i samma läge att jag vet att kompressorn snurrar men då jag lägger direkt ström men ger ändå inte kyla i kupén.
Det är ju fel väderlek att vara utan denna underbara funktion i bilen!!! :cry:
Finns ett par trådar kring detta ämne så leta-läs och fundera och kom gärna med fler inlägg då jag gärna vill veta hur/om du lyckas! :D
Lycka till!
av Isaksson
hmm. låter som en bra förklaring men jag har ej meckat med så pass nya bilar så mycket än så jag vet ej hur den ser ut, kan ju vara bra då nyare bilar med mycket elektronik som skall fungera i symbios så jag inte kortsluter något, tittade runt lite då jag fixade/bytte kupéfläkten men vet ej vad sakerna som sitter där har för funktion och vilken grej som är vad så en lite mer detaljerad beskrivning alternativt en bild skulle hjälpa mig en bra bit på vägen.
av zac_vma
Antar att det är en 850-855 vi pratar om? Har sj en 855 -96 och om man följer själva "gasledningen" som löper in genom torpeden på vänster sida (om du står framför bilen m huven öppen!) så sitter det en kontakt/givare på ledningen alldeles invid torpedvägen.
Enligt Volvo och fler här på forumet kan man dra isär den kopplingen och brygga den och därigenom "tvinga" igång kompressorn. Funkar inte detta så går det som jag skrev tidigare att mata den med direkt ström från batteriet.
Jag gjorde detta och fick till min glädje se att kompressorn gick igång, tyvärr så kylde den inte i kupén men den snurrar iaf!
Så jag är i det läget att jag gissar att jag inte har gas i systemet samt att det kan vara ett elfel då det rimligen bör ligga ström i kontakten konstant. Detta gör det inte för mig.
Forsättning följer för oss båda gissar jag?!
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]