Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sebb 855 t5
Hej. jag skulle vilja sätta in färddator i min volvo 855 t5 1994. Idag har jag endast klocka. vet inte om det bara är att byta ut. Man måste väll ha någon strömbrytare?? några sensorer??? och all el är den färdigdragen? Tacksam för svar.. :D

Mvh Sebb Braås
av Edgarn
en polare gjorde det på sin sa att det va skit enkelt allt va typ redan färdig dragit kan kolla med han imorn och fråga va det e man måste göra,,,
av Danne76
Du ska ha en färddator med den svarta kontakt bak annars eller om du köper den med grönkontakt så får du köpa en ledningsmatta (art.nr 9148836) på volvo så funkar det. Jag fick göra så på min och jag har en 94:a. Från 95 är det grönkontakt.
Användarvisningsbild
av eldaria
Lånar tråden lite,

Vet ni om det finns någonstans beskrivit signalerna som skickas i kablarna?
Jag vill bygga en typ avancerad Bil PC, men måste veta hur motor styrning skickar signal till instrument panel/färddator.
Användarvisningsbild
av apersson850
När du inte har yttertemp heller innan får du sätta dit en givare för det. Resten av signalerna får den internt.
Knapp för att välja värden att visa måste också monteras i instrumentbrädan.

Färddatorn mäter motståndet i temperaturgivaren och får pulser motsvarande körsträcka och bränsleinsprutningsenheter. Vet inte om den får de vanliga 12 pulser per hjulvarv, eller om den går på 48.
Hur mycket bensin en "sprutpuls" motsvarar vet jag inte heller.
av Sebb 855 t5
Jag har en (smalstiftare Svart) Men jag har köpt en hel instrumentering till en 97:a. (Grönt stift) så jag måste köpa strömbrytaren temp givaren och sen den här kabelmattan från volvo då? Är det klart sen då eller är det nått mer man ska ha??

Sebb Braås
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]