- ons 06 jun 2007, 19:39
#109208
Haha skulle göra en förfrågan men min inloggning strulade så jag fixade det själv. kanske kan hjälpa andra med detta problem så jag skriver hur du kan fixa det själv. Körde från jobbet och märkte att fläkten inte gick för full fast jag ändrade hastigheten på det steglösa reglaget, och när jag sen bytte till automatik och provade att stänga av och sätta på fläkten så stannade den helt. så här följer lite anvisningar till lösandet.
Jag säger inte att det löser problemet för andra men gjorde det för mig så testa innan du köper en ny fläkt, du har ju inget att förlora.
öppna handskfacket och runtom innanmätet (lådan) runt kanten så sitter fem torx skruvar som håller själva lådan, skruva bort dom så du ser in till torpedväggen. sen skruvar du bort tre skruvar som sitter nertill mellan handskfackets lucka och panelen, när du lossat dom tre skruvarna så kan du försiktigt lirka ut panelskyddet som sitter under panelen men akta sladden som går till fotbelysningen på höger sida, den får du nog lossa för att kunna få dän skyddet helt. När du gjort detta så ser du en stor svart klump på höger sida rakt in med en kabelhärva som sitter i ett vitt plaströr, den går att ta bort om du drar den försiktigt rakt ut, lossa sedan kontakten till fläkten som sitter i underkanten av fläkten med två kablar. Nu är det bara att lossa fyra torx skruvar till som sitter runt om fläkten. När du har tagig ut fläkten vilket du gör lättast genom vinkla den neråt och ut så snurra på fläkten och lyssna efter ett litet pip eller gnissel och känn om den snurra trögt (lite motstånd skall det nog vara men snurrar du den fort så ska den inte stanna direkt utan snurra typ ett eller två varv av sig själv) om du nu kan konstatera att det kan va något fel på fläkten så lossar du den svarta kåpan som sitter på själva fläkten, det är två kåpor som sitter fast på den en rund kåpa som ser ut som ett lock vilket du kan ta bort genom att snurra den motsols men ta bort spärren försiktigt som håller den fast, sedan skall du se motorns baksida. Runt själva fläkt trumman så siter det tre torx som du lossar för att få bort resten av kåpan. Dammsug lite runt hålen på fläkten så att dammet som garanterat finns där lossnar innan du smörjer. Nu kan du lättast smörja fläkten från axeltappen som sitter synlig i botten av fläktmotorn eller framifrån igenom trumman men se till att det är en olja som inte är torr och testa först att koppla på ström till motorn och eventuellt peta igång den. Det skall vara 12 volt , 5-56 är bra men det finns bättre för den är lite för tunn och stannar inte kvar lika länge, sen när du har smörjt så sätt 12 volt på kontakten för att se om fläkten snurrar som den ska annras smörj lite till, när du fått fläkten att gå som den skall så kan du avsluta med att spraya kontaktspray i fläkten så att det blir kontakt i den ordentligt(kontaktspray för lågvolt). Har du nu fått igång fläkten så är det bara montera dit den i kronologisk ordning (omvänd ordning). Att montera ner den och smörja samt sätta dit den tog mig 20 minuter så det är inte slöseri med tid, det går fort det är enkelt och billigt. Lycka till. :D
Jag säger inte att det löser problemet för andra men gjorde det för mig så testa innan du köper en ny fläkt, du har ju inget att förlora.
öppna handskfacket och runtom innanmätet (lådan) runt kanten så sitter fem torx skruvar som håller själva lådan, skruva bort dom så du ser in till torpedväggen. sen skruvar du bort tre skruvar som sitter nertill mellan handskfackets lucka och panelen, när du lossat dom tre skruvarna så kan du försiktigt lirka ut panelskyddet som sitter under panelen men akta sladden som går till fotbelysningen på höger sida, den får du nog lossa för att kunna få dän skyddet helt. När du gjort detta så ser du en stor svart klump på höger sida rakt in med en kabelhärva som sitter i ett vitt plaströr, den går att ta bort om du drar den försiktigt rakt ut, lossa sedan kontakten till fläkten som sitter i underkanten av fläkten med två kablar. Nu är det bara att lossa fyra torx skruvar till som sitter runt om fläkten. När du har tagig ut fläkten vilket du gör lättast genom vinkla den neråt och ut så snurra på fläkten och lyssna efter ett litet pip eller gnissel och känn om den snurra trögt (lite motstånd skall det nog vara men snurrar du den fort så ska den inte stanna direkt utan snurra typ ett eller två varv av sig själv) om du nu kan konstatera att det kan va något fel på fläkten så lossar du den svarta kåpan som sitter på själva fläkten, det är två kåpor som sitter fast på den en rund kåpa som ser ut som ett lock vilket du kan ta bort genom att snurra den motsols men ta bort spärren försiktigt som håller den fast, sedan skall du se motorns baksida. Runt själva fläkt trumman så siter det tre torx som du lossar för att få bort resten av kåpan. Dammsug lite runt hålen på fläkten så att dammet som garanterat finns där lossnar innan du smörjer. Nu kan du lättast smörja fläkten från axeltappen som sitter synlig i botten av fläktmotorn eller framifrån igenom trumman men se till att det är en olja som inte är torr och testa först att koppla på ström till motorn och eventuellt peta igång den. Det skall vara 12 volt , 5-56 är bra men det finns bättre för den är lite för tunn och stannar inte kvar lika länge, sen när du har smörjt så sätt 12 volt på kontakten för att se om fläkten snurrar som den ska annras smörj lite till, när du fått fläkten att gå som den skall så kan du avsluta med att spraya kontaktspray i fläkten så att det blir kontakt i den ordentligt(kontaktspray för lågvolt). Har du nu fått igång fläkten så är det bara montera dit den i kronologisk ordning (omvänd ordning). Att montera ner den och smörja samt sätta dit den tog mig 20 minuter så det är inte slöseri med tid, det går fort det är enkelt och billigt. Lycka till. :D