Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1089807
Har en 850 -1995 22000 mil

Måste byta dämpare av många anledningar, rostangrepp, sen är fjäderbenslagring , fjädersäte helt slut .

Lite klyven om jag ska byta fjädrar eller ej , tycker att det under 20 åren blivit en bra "sänkning" , visst är fjädrarna säkerligen mjuka men det är en vardagsbil.
Fjädrarna bak måste bytas nångång till nya då dom är helt säckade , så kanske blir helt galen nivå på bilen med gamla fjädrar fram och nya bak ?
Hova har visserligen 40/40 fjädrar , funkar det ihop med nya originaldämpare ?
#1089817
Ja, jag har tänkt på 60/40 med , tror att det inte kommer innebära några bekymmer med vibrationer mm eftersom han sjunkit såpass mkt i fram redan.
Upphängningen är en viktig faktor givetvis, vad som är det prisvänligaste satsen är svårt, finns allt från 5000 och uppåt...
Användarvisningsbild
av Hilmer
#1089857
Lucif3r skrev:sänkfjädrar funkar med orginaldämpare, men är väl inte helt optimalt.
Ja en 40/40 sänkning funkar ihop med originaldämpare, men skulle inte rekommendera det till en 60/40 där dämparen blir alldeles för lång i förhållande till fjädern.
Det skiljde ca 40mm på originaldämpare och mina sportdämpare till 60-sänkning, det förklarar varför de gamla dämparna slog igenom och sprang läck!
I båda fallen handlar det om nya eftermarknadsdelar.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]