Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag arbetar extra som säljare hos en återförsäljare för ett japanskt märke.

I förrgår kom det in ett par med en V70 AWD -97. Bilen var importerad hösten 2005 och hade, givetvis, bara rullat 13.000 mil.

Började med att kontrollera det utvändiga skicket, det fanns ett gäng rejäla dörruppslag, lite skrapmärken på stötfångarna, nyansskillnader efter omlackering med mera. Kändes som väldigt sliten för att ha rullat 13.000 mil.

Invändigt så var skinnet på förarstolen lika slitet som det på min 945an som rullat 27.000 mil.

Kollade sedan efter servicebok i handskfacket - och hittar två olika böcker... Ingen av dessa hade sista sidan ifylld, den där chassinummer, modell, första ägarens namn osv ska anges ihop med säljföretagets stämpel. Den stämplarna i böckerna (2 tyska + 2 svenska i den ena, endast två tyska i den andra) överenstämde bara i fråga om 1500-milaservicen. Enligt både böckerna skulle bilen ha rullat cirka 3000 mil första året. Vid importen år 2005 var mätarställningen cirka 8000 mil.

Jag förstår inte vad det är som gör folk så blåögda, skicket är dåligt, mätarställningen misstänkt låg och servicehistoriken minst sagt skum. Hur tänker man när man köper en sån bil?
av *pettson*
ljungström skrev:Jag arbetar extra som säljare hos en återförsäljare för ett japanskt märke.

I förrgår kom det in ett par med en V70 AWD -97. Bilen var importerad hösten 2005 och hade, givetvis, bara rullat 13.000 mil.

Började med att kontrollera det utvändiga skicket, det fanns ett gäng rejäla dörruppslag, lite skrapmärken på stötfångarna, nyansskillnader efter omlackering med mera. Kändes som väldigt sliten för att ha rullat 13.000 mil.

Invändigt så var skinnet på förarstolen lika slitet som det på min 945an som rullat 27.000 mil.

Kollade sedan efter servicebok i handskfacket - och hittar två olika böcker... Ingen av dessa hade sista sidan ifylld, den där chassinummer, modell, första ägarens namn osv ska anges ihop med säljföretagets stämpel. Den stämplarna i böckerna (2 tyska + 2 svenska i den ena, endast två tyska i den andra) överenstämde bara i fråga om 1500-milaservicen. Enligt både böckerna skulle bilen ha rullat cirka 3000 mil första året. Vid importen år 2005 var mätarställningen cirka 8000 mil.

Jag förstår inte vad det är som gör folk så blåögda, skicket är dåligt, mätarställningen misstänkt låg och servicehistoriken minst sagt skum. Hur tänker man när man köper en sån bil?
Sant är att det är fantstiskt.. sant är även att 50% av alla svensksålda är likadana. Sant är även tyvärr att om du har en *import* så är den trots om du har perfekt historik och en ärlig bil bara värd hälften?
Tänkte just på 850.tex... där 80% tillverkats i belgien så därav måste större delen av dom svensksålda vara just import.
Men tydligen tror många att alla är blinda..
ljungström skrev:Jag arbetar extra som säljare hos en återförsäljare för ett japanskt märke.

Det är mer en regel än ett undantag att en Import har skruvad mätarställning. Det finns ett fåtal Importbilar som inte är skruvade, oftast är dom Importerade och hämtade av privatpersoner utan konstiga mellanhänder. Sen finns det ju vissa som hävdar att det skulle vara lika vanligt på Svensksålda bilar :roll: Kan det vara en Försäljare av Importbilar månne :lol:
Användarvisningsbild
av Varti
så som man har hörtom import 80 % av bilar som, kommer in till Sverige är skruvade bilar :evil:

tråkit är det :roll:
Användarvisningsbild
av camaro69
Troligen bländas man av en välpolerad bil, ett lågt pris och en snacksalig säljare.

Tyvärr är det alltför många som blir duktigt blåsta.

Var på en fordonsauktion för några år sedan. Där stod en maxutrustad Volvo med lågt miltal. För ett tränat öga så var det en f d taxi. Förarstolen och ratten var duktigt slitna. Bilen stank av någon "luktagottsmörja" i kupén.

När auktionen väl startade stod folk och "tokbjöd" på bilen. Slutpriset blev skyhögt, och man hade garanterat kunnat köpa en mycket finare bil med rätt miltal hos en handlare betydligt billigare. Dessutom hade man fått garanti hos handlaren.

Man undrar vad folk tänker med/på? :roll:

På samma auktion stod en bil som auktionsföretaget satt fel årsmodell på. Man uppgav att bilen var nyare än verkligheten. Datumen på nummerplåtarna skvallrade bl a om felaktigheten.
Jag påpekade detta för det "seriösa" auktionsföretaget som fortfarande bedriver fordonsauktioner.
Den "snacksaliga" auktionsförrättaren viftade bort det hela att man blandat papper o s v.

:D
av blomman
Nu finns det ju fina import oxå,vet en taxi 850 som vart såld men 32000 på mätaren svensksåld då taxin köpte den ny.Såldes sedan vidare till en kompis till mig som hade den ett tag sensålde den.Efter ett antal år dök bilen upp på en parkering på grannorten och vart igenkänd av en kompis till taxin.Han gick fram och beundrade bilen som då gått 14500 och killen började nästan grina.Så kan man inte bedöma en bil och inte har med sig någon blir man lurad det är bara så även hemma i sverige.Ta grisen i säcken och köp en bil du vet aldrig vad du får bara vad du hade förut
Lambdalampan lyser

Bilen går fett av i nuläget okänd […]

Jag blev utsatt för samma fenomen idag 22/7 2[…]

Volvo 850 Efter kopplingsbytet hängdes trof&[…]

Bränslekrux...

Jo det är det jag menar, den som sitter p&ari[…]