Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjaa.. Besiktade min S70 -99 GLT förra veckan.
Fick en tvåa på avgassystemet som var hål i. Jag visste att det var dåligt så fixade ett nytt, passade på att byta katalysator med.

På efterkontrollen idag fick jag igen tvåa på hål i avgasröret trots att det är helt och tätt. Mannen på bilprovningen kunde inte höra något läckage och jag har också kollat. Det var bara värdena som antydde på att det var hål någon stans. Jag frågade om det kunde vara lambdasonden men han var väldigt säker på att det inte var den.

Vad skall jag göra? Får inte igenom bilen på besiktningen men han inte heller laga ett system som är helt!

Tacksam för hjälp!
/ Andreas
Adde8909 skrev:Tjaa.. Besiktade min S70 -99 GLT förra veckan.
Fick en tvåa på avgassystemet som var hål i. Jag visste att det var dåligt så fixade ett nytt, passade på att byta katalysator med.

På efterkontrollen idag fick jag igen tvåa på hål i avgasröret trots att det är helt och tätt. Mannen på bilprovningen kunde inte höra något läckage och jag har också kollat. Det var bara värdena som antydde på att det var hål någon stans. Jag frågade om det kunde vara lambdasonden men han var väldigt säker på att det inte var den.

Vad skall jag göra? Får inte igenom bilen på besiktningen men han inte heller laga ett system som är helt!

Tacksam för hjälp!
/ Andreas
Ge oss avgasvärdena så vi kan se vad som felar. Är systemet nytt och korrekt monterat så ska det inte vara något hål/läckage, men däremot så kan det vara läckage mellan turbo-grenrör eller mellan grenrör-motor.
DayDreamer skrev:
Ge oss avgasvärdena så vi kan se vad som felar. Är systemet nytt och korrekt monterat så ska det inte vara något hål/läckage, men däremot så kan det vara läckage mellan turbo-grenrör eller mellan grenrör-motor.
Jag har inga värden att skriva.. Det står inte i protokollet.

Ända punken som står är " AVGASSYSTEM [6.1.2] -- Läckage, avgasmätning inte utförd. "

Så står de första gången när avgassystemet var trasigt och samma nu idag efter att allt är åtgärdat..

Kan de vara fel på deras mätinstrument?
Låter som en dålig besiktnings station. Det ska till skapligt läckage för avgasvärdena ska vara helt åt skogen!
Får man inte fram några avgasvärden så ska det garanterat höras grovt läckage . Åk till en verkstad och be de kolla värdena mot en påse godis :mrgreen:
Nexus skrev:Låter som en dålig besiktnings station. Det ska till skapligt läckage för avgasvärdena ska vara helt åt skogen!
Får man inte fram några avgasvärden så ska det garanterat höras grovt läckage . Åk till en verkstad och be de kolla värdena mot en påse godis :mrgreen:
Om dom inte vill ha godis, vad skulle en mätning kunna gå på? Inte mer än 500 spänn eller?
Känns som att det är läge att åka tillbaka och fråga vad de egentligen menade första gången. Antingen har det blivit något fel, eller så gav de dig fel förklaring första gången.

(Man brukar kunna få gjort avgasmätning på besiktningsstationerna, alltså inte som en del av en besiktning utan separat. Sist jag frågade här kostade det 150:-.)
installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med med volvo o[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]