Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Snustillverkarn
Hej.

Har en Volvo V70 Classic -00. När jag kollade under bilen vid främre stötfångaren så hittade jag en elkomponent som hängde lös på högra sidan av bilen.

Det sitter en likadan på vänster sida fastmonterad i plast gallret längst ned på stötfångaren. Vänstra sidans plastgaller har dock ett helgjutet fäste för denna mackapär där det ser ut som att man snäpper fast den eller liknande. Höger sida plastgaller har ej något fäste? Och det är inga synliga skador där fästet skall ha suttit om man förutsätter att den ska sitta på samma plats som på vänster sida.

Jag vet att förra ägaren tappade hasplåten, den som ska skydda motorn från smuts och dylikt underifrån, kan det vara så att denna satt fastmonterad i den riktad ned mot vägbanan?

Har sökt var detta fäste för den högra mackapären kan finnas men hittar ej någonstans.
Har sökt igenom webbsidor med reservdelar och den finns ej heller där att köpa ny..

Någon som vet vad detta är för något?? Och var den skall sitta isåfall?

Bifogar bilder här:

Löst hängande mackapär
Bild

Löst hängande mackapär från annan vinkel
Bild

Monterad mackapär på vänster sida
Bild
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Ja tempgivare, den tempgivaren som hänger ger besked till ECM om ute temperaturen och den andra som sitter fast vid galler get besked om temperaturen ute till färddatorn.

Jag kan gå ut och ta ett kort den på vart den ska sitta åt dig :D
Okej visste att det var något simpelt.. Tack gärna om du kunde visa med en bild var den ska sitta!

ECM är väl databoxen där man kopplar in laptopen för att felsöka? Varför ska den ha den här informationen? Är nyfiken. :D
Användarvisningsbild
av DayDreamer
ECM är styrdonet (databoxen) till motorn, man kan säga att det är motorns hjärna. Där du stoppar i felsökningsdatorn kallas för OBD2 kontakt.
ECM behöver utetemperaturen för att kunna uppfylla så rena avgaser som möjligt och bästa möjliga förbränning. Är den givaren som hänger trasig så skulle motorlampan lysa för dig, gör den inte det så fungerar allt som det ska :)
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Här är en bild.
Den sitter i plast skyddet som skyddar kylaren och lite annat, som du ser så är det bogseröglan som är överst i bilden.
Bild
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.