Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Andis
#884947
Gårdö

Jag måste säga att din repration och fina beskrivning nog kommer många här till hjälp.
Tackar för du skrivit ner den.

Skulle jag få detta problem på min skulle jag inte tveka att testa din repration.

Har det fungerat med trasiga gummin som inte alls håller i axeln. Kan det inte bli sämre av ett försök att repa gummi lagringarna som håller lagren tycker jag.

En sak till vad jag förstått är det väldigt lite kraft som förs över till bakhjulen i hög fart endast i låg fart vad jag förstått som större kraft kan komma över till bakhjulen. Eftersom man måste sladda los framhjulen först innan rejält med kraft går över till bakhjulen.

Men jag vill inte säga att det jag skriver nu är rätt. Men tycker det är kul att höra att Gårdsö fått det att fungera. Samt jag har svårt att tro att några större krafter går över till bakhjulen i hög fart speciellt på en visco bil. Som gör det mer farligt än det var från början med trasiga lagergummin.

Kan nämna.

Har kört Mercedes sprinter med dåliga lager i kardan. Tjitt vad det skaka. Vi körde den i 2 år med dåliga lager och trots enorma vibrationer höll det ihop. Till slut orka bilen inte gå fortare än 90 km/h på full gas. Men kardan gick inte av ändå. Sedan blev det 16.000kr för ny kardan. Besiktningen gick den oxå igenom utan anmärkning med kardan som var kronslut. ( OT. Helt sjukt på en 2007 med inte ens 10000 mil på mätaren ska en kardan ta slut, för att vid 12000 vara helt slut)


Om man inte känner för en ny axel eller repa den.

Vill jag tipsa om Svea bil i Stockholm som bygger kardanaxlar efter hur man vill ha dom. Skulle även gissa att dom kan dela en sån här axel och byta lager i den. Samt balansera upp den igen. Nu vill jag inte säga att det är en bilig lösning men ett sätt att modifiera om axeln för att i framtiden få den så det går att byta lager på den.

Har låtit dom bygga en axel till mig till en jänkarbil vart super kvalité på den. Inte en vibration.
av Gårdö
#885006
*pettson* skrev:Nej jag har säkert ingen aning... Lev lite i din fantasivärld vet jag?
Tills du vet vad du pratar om så tar du och monterar den där flaggan istället.
Din mekpartner får ha jobbat med det här i evigheter, hans släkt får äga en biltillverkare med. Det hjälper inte. Det är en reparation som inte ska utföras på det sättet av dom skäl jag anger.
Din förklaring du skrivit visar tydligt att du inte har en susning vilka laster som finns på en kardan, och din partner som gjort jobbet med dej, som är den erfarna verkar inte heller han ha en susning, då hade han sagt nej.
Därför är det också som det är, man enas om en tattarlagning som är allmänfarlig.

Det finns två saker att göra. Byt stödlagret komplett. Eller kasta kardanen.
I ditt fall går det utmärkt att lossa stödlagret och byta ut det mot ett komplett nytt. Men trots er sammanlagda kunskap som överstiger 50år enligt utsago verkar inte en enda av er ha en susning om det.
Välj mellan att betala saftigt i Sverige och få lagret direkt. Eller köp via Ebay få nån veckas leveranstid och lagret kostar hela 500spänn när det landat i din brevlåda om du momsar det.
Men vad vet jag...

"Din förklaring du skrivit visar tydligt att du inte har en susning vilka laster som finns på en kardan"
Helt riktigt - jag har inte en susning om "vilka laster som finns på en kardan" och jag bryr mig inte, då det är irrelevant i sammanhanget.
Det är den radiella och i viss mån axiella kraften på stödlagret som är intressant.
Den kraft som Volvos konstruktörer anser att det räcker med en 2 mm tjock, V-formad gummibälg för att hålla mot för att lagret skall sitta rätt.
Du som vet, vad är det för krafter? Hur många Newton är det frågan om? Har jag missuppfattat något?

"I ditt fall går det utmärkt att lossa stödlagret och byta ut det mot ett komplett nytt."
Okej? Kanon om du kan berätta hur man gör den operationen på en "sen" V70R AWD -98.
Jag trodde i min enfald att informationen i tråden http://www.nordicr.com/forum/viewtopic.php?f=5&t=13991 stämde, som mina egna ögon konstaterade när jag hade tagit ner axeln, dvs att det inte "med rimlig arbetsinsats" går att dela och därefter sammanfoga kardanaxeln då den är friktionssvetsad mellan axelrör och kardanknutsdel och knutkorset är nitat. Upplys oss gärna hur man lossar det lagret.

Bilder från Fantasivärlden:

Bild
Inte mycket gummi som håller lagret på plats

Bild
Med snabblim hjälpligt sammanfogade rester av gummibälgen

Bild
Framsidan av lagret efter kletgörat

Bild
Tada! Du gissade rätt - det här är baksidan

Så går det till i Fantasivärlden. Kostnad 100 spänn och lite svett.
Upplys oss gärna hur det går till i det som du anser vara den riktiga världen, där en ny kardanstång med stödlager kostar någonstans runt 10.000:- eller en "proffsrenoverad" som ligger någonstans mellan 6.000:- och 8.000:- (lite osäker dock).


/Peter
av Andis
#885026
Tackar för bilderna och mycket kreativt sätt att laga det på.

Hoppas det håller länge.

Vilket fabrikat och typ av lim använde du?

Helt sjukt att konstruera en axel på det sättet att ett en gummi byssning ska betyda en så stor utgift. Borde kunna löst på betydligt bättre sätt.
av *pettson*
#885047
:D :D
Sent 99 började man friktionssvetsa. Innan dess går det utmärkt att byta både 25mm lager och i dom fall man har 30mm.

Med rimlig arbetsinsats..
Ja hade du tid att avvara två man och balta med klägg och vänta ett dygn så tar det inte dej längre att byta lagret.
Ni hade nu över 50år erfarenhet och valde ändå som sagt att tattarlaga.
Hur göra..
Låt se...
Se vilken typ av lager du har genom att TITTA på lagret. Alla tre som finns, ser olika ut. Det finns två 25mm lager för 97 med skruv, för 97-98 och och ett 30mm för sent 98.
Sätt rondellen i gamla stödet. Sätt rondellen i gamla lagret. Dela det i två halvor. Nu har du två alternativ. Värma skarven, som nu är exakt där lagret satt, till 50-60 grader, inte varmare. (Lagret är påträtt på ytterröret, där röret slutar är skarven).
Spraya gärna rostlösare av kvalitet. Äger du 5-56 eller liknande kan du strunta i det. Det luktar gott men gör inget jobb. Har man tiden så lägger man på lite rostlösare då och då och vänder kardanen så att skarven är lodrätt uppåt så rostlösaren kryper nedåt. Det är att föredra då delarna INTE är smorda när dom monterades ihop.
Har man inte tiden så tar man och skapar sej två kilformade U som har 25mm inuti sej direkt, det krävs riktigt stål. Det går inte med mjukt bondjärn. Har man 30mm lagret så gör man samma modell men 30mm istället.
Man lägger ena U delen över skarven och kilar in andra U delen mellan den stora delen av stången och materialet precis bakom skarven, dvs yoken. Har man lagt allt rätt nu så har man stöd mot kardanens grövre del och pressar mot knuten.
Skarven är en vanlig splines skarv. Den har dock en låsring så att långsamma rörelser inte ska kunna dra isär kardanen. Några slag på dom nytillverkade U delarna tvingar isär kardanen, slagen nedåt fortplantar skakningar och samtidigt pressar dom isär. Var noga med att märka upp så den inte hamnar fel vid ihopsättningen. Den SKA ha en spline som är större än dom andra. Men alla har inte det.
Väl isär montera dit nya lagret.
Rengör splinesen VÄLDIGT VÄL.
Fetta in splinesen. Känn så dom går att röra enkelt.
Väl där så skjut ihop kardanen. Knacka till på knuten så att du hör KLICK. Då har låsringen expanderat och allt är låst.

Visst är det så svårt eller hur? Visst är det enklare att tatta med lim och smeta i första hand?

Behöver man hjälp så gör även svensk kardanaxelservice samma jobb. Det finns säkert 40 verkstäder som gör det här jobbet till ett humant pris. Bussgods fraktar kardanen till ett humant pris också.

Har du fått kardanen utbytt under bilens livstid till en variant som är friktionssvetsad av någon anledning, då är det hugget som stucket om du väljer att köpa en ny på ebay eller om du lämnar den i Göteborg. Bägge kostar runt 5-6000 att få hem fungerande. Tattarlagning är ALDRIG och kommer aldrig att vara en riktig reparation. Men vad vet jag. Jag har nog bara delat nåt 70tal och bytt lager på i den riktiga världen.. Insatstid: 1-2 timmar per kardanaxel.
Bild
Såhär brukar det se ut..
Bild
Här är en 25mm till vänster som ska bytas på. Och en 30mm till höger som jag bytt på.
Volvo? Dom vill inte göra det eller tillhandahålla delar eftersom dom inte tjänar några pengar på det.
Dom ger runt 2800kr för en kardanaxel och tar ca 10.000 feta pengar för någon i nöd. Enkelt, smidigt och förbannat dåligt. Även CV knutarna går att köpa lösa trots att dom naturligtvis inte finns i Volvos sortiment..
Men återigen.. Vad vet jag.. :roll:
av matson
#1077174
Hej
Tar upp den här tråden då ämnet fortfarande är aktuellt. Jag har en V70 XC tillverkad maj -99 med ch.nr. 633995.
Jag undrar när en V70 blir sen -99a och då inte har en delbar axel? Eller menar Pettson sent modellår?
Kollar man VIDA så är det art.nr. 9463300 på kardanen från ch.nr 630092. Är den delbar?

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]