- ons 24 feb 2016, 19:27
#1051822
Hej.
Jag rekomenderar (om fälgen gör det möjligt) att släppa drivaxelmuttern FÖRST, innan du ens lyfter bilen.
Den kan sitta som F-N, så du behöver nått längre än ett vanligt spärrskaft.
Du får bättre svar i "vridet" med hjulet på marken.
Tänk också på att om du lyft ena sidan av bilen, så utsätter du andra sidans framhjul för samma vridmoment, fast åt andra hållet.
Du kan alltså dra ner bilen av en halvdålig pallbock., om inte handbromsen är ordentligt dragen.
När muttern lossats nått varv, bankar du in drivaxeln med tex en mässingklubba, och kollar om den släpper.
Får du inte loss axeln i splinsen, så kan du dra åt muttern igen, om du inte har nått att värma med, och fortsätta när du har utrustning.
Den kan vara limmad i splinesen, och då kan du banka så du slår sönder axelns tapp utan resultat.
Då måste den värmas upp.
Personligen vill jag ha axeln lös på bänken, så man kan göra rent ordentligt när jag byter damask. (Om man inte byter förebyggande)
Det är väldigt svårt att få rent på plats.
Så himla mycket mer jobb är det inte.
På passagerarsidan lite extra pyssel, med långa axeln, samt stödlagret, samt att man måste krypa under om man saknar lyft.
Det kan rinna ut växellådsolja också.
Micke.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.