- sön 14 feb 2016, 17:37
#1048328
Hej.
Nej det ör inte CV knutar.
Nu blir det lite offtopic.
Ursäkta för det.
Jag säger ogärna emot "pettson" med allt hans kunnande, men denna typen av knut heter egentligen "polhemsknut", efter uppfinnaren Kristoffer Polhem.
Kallas också universalknut, eller kardanknut.
Delen man byter kallas "knutkors" helt enkelt.
Den kan inte sitta ensam i en transmissionsaxel, för då blir det axelryckningar, utan måste vara minst i par, dessutom med "oken" lika vridna för att ta upp varvtalsrycken som uppstår när dom böjs. Man kan alltså inte ta isär splinesen på kardanen, och sätta ihop dom ett hack fel. Då durrar ni ur bilen.
Ingående och utgående axel måste också alltid jobba i samma vinkel, men med möjlig höjd/sid skillnad, av samma orsak.
Vanligast i kardanaxlar, och andra kraftöverföringsaxlar. Tex på traktorers kraftuttag.
En CV knut är annorlunda uppbyggd. (CV = Constant Velocity)
Kallas också Rzeppaknut efter uppfinnaren Albert Hans Rzeppa.
Den består av en yttre skål sammanbunden med ena axeln, och stålkulor, som överför vridmomentet till inre skålen, som är fäst vid andra axeln.
Detta jobbar i fett, och täcks och skyddas av en gummidamask.
Vanligast i drivknutar med större arbetsvinkel, dvs framhjulsdrivna fordon, eller bakhjuksdrivna, med en drivaxel/ hjul.
Denna får inga varvtalsfluktrasioner vid vinkeländring, som universalknuten får.
För mer info rekomenderar jag Wikipedia.
Micke.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.