Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fritzell
Har ett stundande styrledsjobb som väntar på min V70 -99, frågan är om man behöver en adapter hylsa eller kommer man åt ändå.
Kände inte för att riva dän damasken innan jag vet att jag har alla grejer...
Spontant känns det som man skulle kunna komma åt om man gör ett fullt rattutslag?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Du lär ju hissa upp bilen, bort med hjulet, ta bort yttre styrled ur spindeln, lossa muttern, ta bort yttre styrled, ta bort damask, och sen skruva av inre styrleden.
Beroende på styrväxel kan det vara enkelt eller svårt, då ena typen har spår man kan ta tag i, medans den andra är helt rund. Rörtång rekommenderas.

Sen ska du helst låsa/hålla emot kuggstången så den inte vrider på sig, det är döden för styrväxeln. Jag höll iofs inte emot när jag böt min, men det gör du HELT på egen risk(med andra, mer otrevliga, ord, "kom inte hit och gnäll om styrväxeln börjar läcka").
Du får heller inte under några omständigheter repa kuggstången, då sliter den sönder packningarna och kommer läcka som ett såll, och byte av styrväxel blir nödvändig.

Summa sumarium så är det ett relativt enkelt jobb, men det medför desto större/dyrare risker.
av Fritzell
Tack för tipsen. Jag tänkte mest på om man behöver en sån där klo för att få ut ett spärrhandtag adapter av själva "muttern" på styrleden.
Får kanske helt enkelt hissa upp och kolla. Har en ordentlig rörtång men går kanske skaffa en till som man kan ha som mothåll. Känns inte bra att bända i styrstången med den kraften. Blir ju svårt att dra den nya med monentnyckel, man får väl ta i för kung och fosterland. Rekommenderas låsvätska?

Sen borde det väl inte vara några problem att gripa tag med rörtång närmast leden som mothåll? Där går det ju aldrig genom packningen på kolven väl?

Sen att få rätt del verkar också vara ett bekymmer. Skruvat hade 4 st olika. Ska se om jag kan ta reda på om det sitter trw eller smi.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Gänglåsning rekommenderas. Att dra med momentnyckel blir nog svårt. Det sitter ju en typ av lås-bricka som låser fast när man drar åt leden, så jag tror inte det är någon panik att inte momentdra(jag har ju kört med min o-momentdragna led i snart 4år, och den sitter där den sitter iaf) bara man drar åt ordentligt.

Det finns väl 3 sätt att identifiera styrväxeln... Ena är på identifikationsplåten, men många bilar saknar just den betäckningen(både min V70 och gamla 855 saknar den, har hört fler som också saknar den). Andra är att försöka gräva fram plåten på själva styrväxeln, och 3e är att titta på styrleden - helst ta bort och mäta gängorna.

edit: Det enklaste är ju dock att köpa en av varje, och skicka tillbaka den som inte passar.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]