Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
martin1g skrev:Jag tycker det borde finnas två inställningar på farthållaren, den vanliga plus en där hastigheten tillåts sänkas t.e.x 10% i backar - för att spara bränsle och där fartökningen sker med så stor hänsyn till förbrukningen som möjligt, istället för att hela tiden vara inställd på att hålla en exakt hastighet. Detta borde ju inte vara något problem alls att lösa eftersom det sker i mjukvaran men det finns så vitt jag vet inte på någon bil.

Revolvo skrev: Det jobbiga med farthållaren är att den gärna gasar lite för mycket vilket leder till att lock-upen hoppar ur på automatlådor varför jag valde bort den nu, annars under normal körning är det ju ganska rätt skönt att slippa gasa manuellt
kan ju tänkas att sverige är ett litet land som hursomhelst tillåter sej att straffskattas till och med på bensinskatten..
Ingen farthållare gör nåt bra med bensinåtgången egentligen. Den är inte optimerad för att just minimera bränsleåtgång.
Men jag är nyfiken på hur ni gör när ni jämför bränsleåtgången med varann?. Jag bor i östergötland där hela landskapet är kullrigt. Inte finns här några helt plana fina ytor att åka på enligt topografikartorna.
Eftersom man vill jämföra så ska det till att ni åker likadana sträckor annars är det ju totalt missvisande. Så många faktorer som spelar in i förbrukningen att det är sjukt.
Kvar är egentligen två säkra fakta er emellan.. Drog bilen under litern.. eller över litern..
av martin1g
Nej det är klart att det kan skilja mycket mellan var man kör men totalt sett så blir det ju ganska lika ändå, det är ju ingen vetenskaplig jämförelse, mest på kul. Men om det är uppförsbacke så kommer ju alltid en nerförsbacke! :D
av Revolvo
Ha-ha-ha

Helt rätt, jag tror ingen köper Volvo för dess suveräna bränslekonomi det är snarare en livsstil.

//Re
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]