Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte en begagnad V70 Awd billigt som jag rustade för ca 5.000 kr.modellen är 97-98 och går jättefint efter alla reparationer. Nu till frågan,jag bor längs uppe i snöhelvetet så 4-wd är det viktigaste för mig. Nu säger alla at det inte finns riktig fyrhjulsdrift,så jag undrar: Finns det bra eller dåliga 4-hjulsdrifter på v70 modellerna???
Fungerar bilen tillfredställande för dig? Om den gör det spelar det väl ingen roll vad andra säger.

Din bil har Visko iaf. Det systemet har fått mycket skit men det fungerar ändå bra om du inte pressar bilen till det yttersta.

Visko systemet driver till största del fram och några procent bak när det inte är aktiverat.
Systemet aktiveras av rotationsskillnad mellan fram och bakaxel genom att oljan i viskon blir varm och lamellerna börjar greppa mot varandra. Detta tar lite tid och fegar man med gasen så funkar det inte bra.

Kört V70 XC med visko och upplevde den som väl fungerande på den tiden.
Nej ,det är samma typ av AWD på alla 85x70, och V70N/XC70 upp t om -03-04 typ.
Viscon gör sitt jobb, så länge den fungerar. Den går dock sönder på tok för lätt och kostar alldeles för mycket att reparera.

Och nej, det är knappast vad man kan kalla för "riktig" 4-hjulsdrift. Den driver fram tills framhjulen börjar spinna, och först då kopplas bakhjulen in(genom metoden jäver förklarade). Ju fortare framhjulen spinner desto mer kraft överförs till bakaxeln, upp t om 30% om jag inte missminner mig.

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?