Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fenderguran88
#1033177
Inledde nyårsafton med att köra in i en vägg. Tyckte inte det var så hårt men kylaren sprang läck helt. Riktigt nyårssmäll tydligen...

Jag undrar hur komplicerat det är att på egen hand montera bort och byta kylaren på en Volvo V70 -00.
Manuell växellåda, ej turbo.

Förutom att det tar lite tid att lossa slangar och kopplingar, ev skyddspaneler och sånt; är det något särskilt man bör vara uppmärksam på? Kylaren är så gott som tom på vätska nu, läckte ut vid smällen.
Kan man lyfta ur den trasiga kylaren uppåt ur motorhuven?
Är det risk för ytterligare oljeläckage från nån slang?

Har youtube:at lite grann, hittade video på hur man byter på 850 turbo. Är det stor skillnad mot V70?

Ytterst tacksam för svar!

Gott Nytt År!
av TobbeViktor
#1033228
Går bra att lyfta uppåt. Lite tight framtill, men är nog simplare att ta den uppåt.
Jag tog loss skyddsplasten under för att komma åt de saftigt rostiga slangklämmorna i botten.
Lossa fläkten och släpp AC-kylets klämmor
Lossa så mycket slangar du kan för att komma åt ordentligt.
Är garanterat lättare än du föreställt dig.
Användarvisningsbild
av taxi
#1033243
Bind fast AC-kondensorn, annars finns det en risk för att du bryter sönder rören till den. Den är skruvad i kylaren enbart. Med reservation för minnesfel, det var ett tag sen jag bytte.

Ja, det är det, men det är oavsett om du[…]

nackdelar med Running Boards

Hur menar du att de inte håller mått[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack! Detta hade ja ingen aning om intressant!

Är detta normalt eller inget att bry sig om?