Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Carina
NU har jag en liten fråga eller fundering...
Har en 850 GLE-93 som låter som den höll på att tappa hela framvagnen när man kör över bulor och andra ojämnheter ( jo jag kör försiktigt över dom)
Det klonk-skramlar-dunk-gnisslar.
Och det kommer från framvagnen. Den är nybesiktigad och det som jag skulle veta var att övre motorfästet var kasst.

Vad kan detta vara??
Stötdämparna?
Fjädrarna?
???????
av Uninium
Hmm kan bla vara,knarrstagen(Stabilisatorstagen),fjäderbenslager,krängningshämmarbussningarna ,länkarmsbussningarna tex
Användarvisningsbild
av Carina
OK!!! tack!!

:P Då vet jag var jag ska börja titta då..... dags att uttnyttja sina kamrater med andra ord :twisted:
av Uninium
Lycka till..
Jag hade klonkljud från min ifram förra året,trodde först att det var fjäderbenslagret.Men när jag kollade närmare så såg jag att det var ett mellanrum mellan bussningen och hålet som den sitter i på krängningshämmaren+att det kändes lite i golvet när det klonkade,så jag la ihop 1+1.Så jag köpte 2 nya och bytte...sen vart den tyst och fin :) kostade typ 200kr styck på mekonomen om jag inte minns fel.
av Hardhitter 21
Även på min 850-93 så var länkarmsbussningen så kass att man såg dagsljus i mellan länkarmen och bussningen!
Tänk på att om du kört med det så ett tag så kan damm och andra små partiklar komma in och "slipa ned" länkarmen. Om man smackar dit en ny bussning då utan att åtgärda så kan klonket/skramlet vara kvar.
Jag fick tips om att dra dit ett varv iso-tejp på länkarmen innan monteringen av bussningen. Fungerade kanon!

mvh
Hardhitter 21
Användarvisningsbild
av Carina
tackar jättemycket!
Ska under bilen idag så jag ska nog slänga ett öga där.....
av Hardhitter 21
Sorry! jag menade ju krängningshämmarstaget,
ibland tänker man en sak och skriver en annan :oops:
Användarvisningsbild
av Carina
Det är luuuugnt!!!
Tittade inte där idag ändå!!
Bytte länkarmsbussningen bak..... 5 hela jäkla timmar tog det...
Det slutade med svets och kapmaskin!!
Inget annat än de undre muttrarna lossnade...resten satt bom fast!!!
Efter två avvridna bultskallar 4 cigg åkte kapen fram...
sen skulle skiten väck med.... pang bom krasch.... sen så :D

Att få på det var inte sååååååå bökigt, men dock inte smärtfritt...
Men nu sitter det där iallafall...och jag kommer INTE byta den igen.
Så nu e det att ringa ner till Gummigubben och beställa tid till hjulinställning....och sen ombesiktning...
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Utan att veta vad Gummigubben tar för en 4-hjulsinställning så kan jag rekommendera http://www.alltibil.se/ dom gör det snabbt och för 500 spänn =)
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]