Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kenlav
232Divers skrev:nån som kanske har en aning vad det går på o byta ventiltätningar på volvoverkstad??
Vet inte vad dom tar per timma på Volvo. För att byta Ventiltätningar så kan det gå att göra detta utan att riva Toppen.. nämligen om man har tillgång till Tryckluft...och då så här...Ta bort Ventilkåpan och släpp på Kamremmen...sedan tar man bort Kamaxlarna.. sedan lyfta bort Ventiltryckaren...sedan ut med Tändstiftet på den Cylinder man tänker börja bytet med... skruva in en slang med tändstiftgänga i tändstifthålet...på med tryck från kompressorn in i cylindern så att inte Ventillerna faller ner när du tar bort Knaster och Ventilfjädern.... sedan har du Ventiltätningen synlig och kan byta dessa ... tillbaka med Fjädrar och Knaster innan du tar bort trycket i Cylindern. på med Ventitryckaren... sen bara att fortsätta med nästa Cylinder tills du bytt på samtliga. Verkar det krångligt??? Detta är det billigaste sättet att byta Ventiltätningar på... som sagt...vet ej om Volvo gör så... Annars måste man riva hela Toppen och då tillkommer kostnader för ny Topplockspackning .. alla Packningar för Avgas och Insug , nya Oljetätningar för Kamaxlarna..Topplocksbultar och eventuell planing av Topplocket samt ny Glykol och eventuellt ett Oljebyte då det kan komma ner kylarvatten i samband med att man plockar bort Topplocket..Och en massa massa mer arbetstid ... räkningen slutar nog på över 10.000 skulle jag tro. Kanske bara 5.000 om man inte behöver ta bort Topplocket.
Skall själv byta Ventiltätningar på min 850 2,5 96:a nu till Sommaren...den drar nämligen lite Olja. Jag gör detta själv och då blir det bara matrealkostnaden och lite arbete...räknar med 5-6 timmars jobb... sen vet jag att det blir ordentligt gjort om jag gör det själv...
Användarvisningsbild
av BamZe84
Kenlav,
Så då hör du av dig när du gjort de på din så fixar du det på min med förstår jag ;)
Användarvisningsbild
av BamZe84
Nu börjar bilen ta mer och mer olja och ryker mer och mer, ja vet ifan vad ja ska göra ? ska ja försöka sälja den eller vad ska jag göra ? Ja kan ju ingenting om bilar ? lönt att lämna in den eller ? alla avgasvärde är perfekta, men den tar en liter på 50mil ifall..:( tips o råd ? någon som kan göra de svart o billigt tro ?
av Zigge
BamZe84 skrev:Nu börjar bilen ta mer och mer olja och ryker mer och mer, ja vet ifan vad ja ska göra ? ska ja försöka sälja den eller vad ska jag göra ? Ja kan ju ingenting om bilar ? lönt att lämna in den eller ? alla avgasvärde är perfekta, men den tar en liter på 50mil ifall..:( tips o råd ? någon som kan göra de svart o billigt tro ?
Haqr du kollat så att vevhusventilationen inte har korkat igen då? Lyft på oljestickan och kolla om du har tryck där och om det ryker ur stickhålet... :wink: Din bil går nog många mil till ska du se,ingen panik nu :wink:
av *pettson*
BamZe84 skrev:Nu börjar bilen ta mer och mer olja och ryker mer och mer, ja vet ifan vad ja ska göra ? ska ja försöka sälja den eller vad ska jag göra ? Ja kan ju ingenting om bilar ? lönt att lämna in den eller ? alla avgasvärde är perfekta, men den tar en liter på 50mil ifall..:( tips o råd ? någon som kan göra de svart o billigt tro ?
Antingen vevhusvent eller ventiltätningar som inte mår sådär jättebra..
jag satsar nog mera på tätningarna än på vevhuventilationen :idea:
MEN vevhusventen är billigast att kontrollera. Det gör du ju själv.
AC & kylfläkt

Köpte en av Trodo som skickades med brunt oms[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled

Var under bilen och skulle lokalisera min läc[…]

Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]