Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V70 1997 awd
Har problem med oljeläckage, lokaliserade det till luftintag vid turbo, tog lös luftröret och hittade kletig olja.
Fanns även kletig olja under skyddsplasten till tändstiften (från oljepåfyllningen förmodligen)
läcker även från servon men det har väll ingen betydelse..
Har känt efter och oljereturen från turbon är torr så tror inte det är något läckage där.

Läste lite om att det kan vara vevhusventilation och allt tyder på det när jag såg rök från oljestickan och satte påse över oljepåfyllningen och den blåstes upp.
så jag gjorde rent vevhusventilationen, bytte oljefälla och rör och anslutning mot blocket, pillade ut massa hård skit ut nedre hålet till blocket, gjorde rent så ja kunde se en metallisk vägg genom hålen.
blåste med tryckluft i vakumlangar och spolade med bromsrengörning, lossade det långa röret/slangen som går runt motorn å blåste i.

när jag satt ihop det så är det fortfarande läckage och fortfarande övertryck i motorn..
drog åt slangklämman vid luftintag till turbon å nu verkar det inte läcka där, men kan inte lokalisera vart.

då kommer frågan:
Ska jag pröva motorrensning med omega 907?
jag har inte bytt olja och filter än, vet inte när det var gjort sist så det ska ju göras ändå.
eller vart kan jag rengöra? för det är väll säkert täppt nån mer stans. oljereturen till turbo?

/Dan
Hittade nippeln å plockade lös den, kunde titta igenom den och blåsa genom det mindre hålet.
det var ett lager med skit på insidan som jag tvättade å petade bort,
satte tillbaka och testade på tomgång ca 10min men fortfarande övertryck..

slangarna satt ju inte så hårt, var lätt att dra ur dem men vet inte om det ska vara så..
vakumläckage kanske? kan testa med startgas å höra på tomgången

men annars är det oljepickupen alltså? är det ner med tråget för att rengöra den?

Tack för svaren förresten! :)
Gjorde rent oljepickupen men det var inte mycke skit i den.
En fyrkantig kanal i tråget var det mycke gegga i så det gjorde jag rent och såklart hela tråget.
Satte ihop allt men samma problem fortfarande. Övertryck vid tomgång å varm motor.

En tanke: kan det vara täpt retur vid turbon?
Har inte kollat efter läckage med startgas än.
Något annat ja ska kolla som ja inte kollat än?

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]

Det är enkelt att köra slut på en […]

Det är säkert redan diskuterat men jag […]

Jag har visserligen bara fått den till min E[…]