Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamo
#321947
Hej

Har fått problem med att bilen rycker till vid jämn gas på motor-landsväg.
Först var det mest när man släppte gasen men nu är det även vid jämn gas.

Hittade en trasig vacuumslang som byttes och då blev bilen bättre men felet har kommit smygande tillbaka.
I samband med reparationen så tog jag bort minuspolen på batteriet, kanske blev den bättre av att bli "nollad"
för att ju mer man kör bli sämre igen.

Tändstift är bytta.

Var på bilprovningen igår och alla avgasvärden var bra.
Ingen lambdalampa lyser (otur nog)

Bilen är en 855 GLT 20v-96, Motronic 4.4

Tacksam för tips och ideér.

Kalle M
Senast redigerad av 1 kamo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av js1
#321953
Det är väl inte alla felkoder som tänder lambdalampan så en utläsning är en bra start. Hur är skicket på rotor/fördelare/tändkablar ?
av kamo
#321958
Hej

Tack för svar, jag har läst felkoder mha VOL-FCR, och enligt det så finns inga felkoder.

Kablar är orginal, fördelarlock och rotor ser ut att ha suttit där bra länge.

Men borde inte bilen misstända, hacka mer regelbundet om det vore fel på dem?


MVH

Kalle M
av kamo
#321984
Okej

Jag har ju lärt mig att råden från Jagrullar.se är värda att följa,
så jag har nu beställt:

Tändkablar
Fördelarlock
Rotor
Bränslefilter

Förhoppningsvis hjälper det att byta dessa.

Eller kan det vara något annat?


Kalle M
av kamo
#324146
Hej igen

En liten uppdatering.

Har nu nytt tändkablar och fördelarlock+rotor.
Grejerna var sedan bilen var ny så det var nog på tiden.

Men nu så har bilen blivit lite värre, det känns ibland som att den inte går på alla cylindrar.
Men inte alltid, ibland går den helt normalt.
Samt att lambda-lampan har tänt sig.
Följande koder finns:

EFI 452 Misfire emission level from cylinder 2
EFI 453 Misfire emission level from cylinder 3
EFI 454 Misfire emission level from cylinder 4
EFI 455 Misfire emission level from cylinder 5
EFI 543 Misfire emission level from one or more cylinders

Hmm, vad menas med detta, är det fel på grejerna jag satte dit?
De kommer från skruvat.

MVH

Kalle M
av kamo
#324349
Hej igen

Ännu en uppdatering.

Var ut i garaget för att försöka få någon ordning på bilskrället.
Drog mig till minnes att Pettson vid något tillfälle nämnde att tändkablarna skulle helst
inte vara för nära kablarna till vissa givare (minns inte exakt vilka)

Jag min klant hade givetvis lyckats att dra tändkablarna kloss an ett antal kablar, bla
den till luftmassmätaren.

Jag drog om dem så att de nu inte varken vidrör eller är i närheten av någon annan kabel.

En provkörning visade att nu går bilen bra igen, samt att lambda-lampan slocknade av sig själv efter ett antal starter.
(Nollar den sig själv om allt är Ok en viss tid eller?)

Huruvida det ursprungliga felet med småryckningar är kvar återstår att se, imorgon skall jag ta en rejälare provtur.

Jag återkommer.(Om någon är intresserad)

MVH

Kalle M
av epok
#324482
Hej
Jag har precis samma fel på min 850 Glt-96:a.

När jag lyfter en pol på batteriet och nollar datorn så går bilen klockrent i ca en dag sen kommer ryckningarna smygande samtidigt som motorn tappar all vrid och kraft.

Jag funderar på om den får fel värde ifrån lambdan, luftmassamätare eller liknande?
Luftmassamätaren är bytt till en ny "piratmätare", rotor samt fördelare är bytta också till "pirat". Är det bättre att köra på volvo original eller spelar det ingen roll?

Mvh
av kamo
#325361
Nu är det jag igen

Bränslefiltret byttes också och jag tog en längre provtur.
Denna visade tyvärr att felet kvarstår.

Ligger man och kör i 90 t ex, och släpper en aning på gasen så rycker bilen till, och vid rödljus så kan den
liksom "tveka" när man skall köra iväg.

Vad tusan är det som krånglar, kan det vara givaren till gasspället, för det finns väl en sådan?

Hjälp mig nu grabbar, jag blir tokig snart.

MVH

Kalle M
av epok
#325389
Jag har snackat lite med en polare som har bra koll på volvo bilar. Och han trodde det kunde bero på att den tänder vid fel tillfälle efter ett litet tag. Han sa ett namn på någon givare har dock glömt det nu. Felet kommer ju då om givaren ger fel signal och ändrar där med tändningen.
En ganska vanlig 245:as liv

För några veckor sedan körde jag b[…]

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]