Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av nordenj
Hej, har en 745GL -88 som bakaxeln rasa på, vi svetsdiffa den och åkte och besikta den så den gick igenom, men när jag kom hem så rasa bakaxeln igen... :cry:
jag har en 940SE med slungdiff ståendes, vet ni om den bakaxeln kommer passa på min 745:a? det jag vet är att kontakten till hastighetsmätaren inte kommer passa för det är ABS på 940:in och jag har ingen ABS på 745:an men får köra utan hastighetsmätare i så fall :D

men vet ni om bakaxeln passar i så fall, funderar mest på med tanke på att det är en sedan som är donator och kombi som jag ska fixa :?: :D

det kanske också går att plocka dreven från 940:in och sätta på 745:an så jag slipper byta hela axeln, någon som vet om det funkar?? :D

tacksam för svar! :D
De funkar att byta och kontakten passar. Men din hastighetsmätare kommer visa på tok för mycket. Detta beror på att ABS bakaxeln har 48 kuggar till hastighetsmätaren och medans din har 12. Men det går att slipa bort 2 kuggar och lämna en och köra så hela varvet så du får 12 kuggar igen.
av nordenj
940turbomannen skrev:De funkar att byta och kontakten passar. Men din hastighetsmätare kommer visa på tok för mycket. Detta beror på att ABS bakaxeln har 48 kuggar till hastighetsmätaren och medans din har 12. Men det går att slipa bort 2 kuggar och lämna en och köra så hela varvet så du får 12 kuggar igen.
Är det inte väldigt svårt och bökigt att slipa bort två lämna en slipa två? :) för är det väldigt hårt att slipa bort kuggarna?? :)
nordenj skrev:
940turbomannen skrev:De funkar att byta och kontakten passar. Men din hastighetsmätare kommer visa på tok för mycket. Detta beror på att ABS bakaxeln har 48 kuggar till hastighetsmätaren och medans din har 12. Men det går att slipa bort 2 kuggar och lämna en och köra så hela varvet så du får 12 kuggar igen.
Är det inte väldigt svårt och bökigt att slipa bort två lämna en slipa två? :) för är det väldigt hårt att slipa bort kuggarna?? :)
Lite jobbigt är de, men med en tryckluftsdriven vinkelslip går de hyfsat snabbt.
av nordenj
940turbomannen skrev:
nordenj skrev:
Lite jobbigt är de, men med en tryckluftsdriven vinkelslip går de hyfsat snabbt.
Kommer det inte glappa i dreven om man slipar två hela tiden? :)

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]