Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Volvo 745 -1991 b230f. Dubbla m45 lådor. Hej har ett mysko fel som jag nu har haft säkert i 2 veckor, när jag ska lägga i backen så börjar det skramla, alltså om jag drar upp backspärren och ska lägga i backen, så känner man med växelspaken att dreven rullar i lådan? Vissa gånger fungerar det klockrent utan skrammel, men sen kommer det tillbaka. Stänger jag av bilen på friläge och sen startar upp den så går backen i klockrent, men om jag lägger i ettan, åker iväg och sen stannar, lägger i backspärren och ska lägga i backen då skramlar det? Har precis bytt olja i främre växellådan, och det vart OKs sae 80-w 90 växellådsolja SAE 1, Bakre lådan läker lite men det finns olja där i också. Det är alltså en a-traktor med dubbla växellådor. Dom andra växlarna går i ganska så klockrent, lite trögt ibland att få i 1an, men inget skrammel från dom växlarna, utan det är från backen.
Plocka bort extra mattorna på golvet.. :lol:
Det är något med kopplingen, det frikopplar inte till 100%. Kan vara så enkelt som tjocka mattor, så du inte kan "trampa ner" riktigt. Kan vara så att lamellen "trögar" på ingående axel, kan vara tryckplattan blivit "överhettad"en gång och "skevar lite, Kan vara huvudcylindern som börjar "ge sig". Prova att "lufta" systemet. Kan även vara så att du "slarvar" lite ibland och försöker få i backen för fort eller inte "trampar ner" tillräckligt. Övriga växlar är det synkronisering på (växellådan hjälper dig att växla riktigt) men backen saknar det.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Plocka bort extra mattorna på golvet.. :lol:
Det är något med kopplingen, det frikopplar inte till 100%. Kan vara så enkelt som tjocka mattor, så du inte kan "trampa ner" riktigt. Kan vara så att lamellen "trögar" på ingående axel, kan vara tryckplattan blivit "överhettad"en gång och "skevar lite, Kan vara huvudcylindern som börjar "ge sig". Prova att "lufta" systemet. Kan även vara så att du "slarvar" lite ibland och försöker få i backen för fort eller inte "trampar ner" tillräckligt. Övriga växlar är det synkronisering på (växellådan hjälper dig att växla riktigt) men backen saknar det.

Mvh
Lennart
Okej :) För den fungerade ju klockrent för ett tag sedan, alltså inge skrammel, man har ju varit ute och sladdar som alla andra gör, men slirar inte på kopplingen iallafall. Kopplingspedalen känns lätt? Provade att ta bort mattan men vart inte bättre :) Jag skulle tro mer på huvudcylindern. :) Slarvar gör jag inte för jag trycker ner kopplingspedalen till botten. :) Får ta och prova lufta systemet, är det enkelt eller?
Märker du om kopplingen "tar" längre ner än tidigare. Det tyder på luft i systemet.
Lufta systemet gör du genom att sätta en kompis bakom ratten. Kolla först att du har fullt med bromsvätska i behållaren (samma som till bromsen). Sedan trycker kompisen ner kopplingspedalen i botten och håller den kvar där. På slavcylindern (den som sitter på kåpan mellan motor och växellåda) där armen från kopplingsgaffeln går in, sitter en "luftnippel". När du lossar på den kommer det en "skvätt" olja ut + ev. lite luft. Sen skruvar du fast nippeln igen. Först då får kompisen släppa upp pedalen!!! Sedan får han "trampa" några gånger på pedalen innan ni gör om samma sak igen, 3 - 4 gånger. Håll koll på bromsvätskan bara. Det som du "släpper ut skall inte användas igen, den är förbrukad. Om pedalen skulle vilja stanna kvar i golvet eller om det kommer lite luft hela tiden. Tyder det på att packningarna i "huvudcylindern" för kopplingen inte är bra. Den sitter i anslutning till pedalen (ovanför), lite "bökigt" att komma åt. Om du skulle behöva byta eller renovera (finns packningar att köpa) så "gör iordning" båda samtidigt.

Med vänlig hälsning
Lennart
lennarte skrev:Märker du om kopplingen "tar" längre ner än tidigare. Det tyder på luft i systemet.
Lufta systemet gör du genom att sätta en kompis bakom ratten. Kolla först att du har fullt med bromsvätska i behållaren (samma som till bromsen). Sedan trycker kompisen ner kopplingspedalen i botten och håller den kvar där. På slavcylindern (den som sitter på kåpan mellan motor och växellåda) där armen från kopplingsgaffeln går in, sitter en "luftnippel". När du lossar på den kommer det en "skvätt" olja ut + ev. lite luft. Sen skruvar du fast nippeln igen. Först då får kompisen släppa upp pedalen!!! Sedan får han "trampa" några gånger på pedalen innan ni gör om samma sak igen, 3 - 4 gånger. Håll koll på bromsvätskan bara. Det som du "släpper ut skall inte användas igen, den är förbrukad. Om pedalen skulle vilja stanna kvar i golvet eller om det kommer lite luft hela tiden. Tyder det på att packningarna i "huvudcylindern" för kopplingen inte är bra. Den sitter i anslutning till pedalen (ovanför), lite "bökigt" att komma åt. Om du skulle behöva byta eller renovera (finns packningar att köpa) så "gör iordning" båda samtidigt.

Med vänlig hälsning
Lennart
Svårt att säga om den "tar" längre när än tidigare för jag har inte tänkt ett smack på hur kopplingen tar. Den har ju fungerat förut. Finns det inget annat sätt att kolla om kopplingen behövs luftas? har vart ute och testad idag också men samma problem. Enda sättet är om jag stänger av bilen eller om jag lägger i ettan och kör iväg, då när jag har i ettan och har åkt iväg, och trampar ner kopplingen fortfarande när jag har ettan i och då håller jag nere kopplingen bromsar till stilla stående och då kan jag lägga i backen utan skrammel, men om jag har ingen växel i rullandes och sen trycker kopplingen igen och ska lägga i backen då skramlar det? Alltså jag måste ha en växel i innan och sen trycker jag ner kopplingen fortfarande när jag har växel i men kopplingen nedtryckt, bromsar till stilla stående och då kan jag lägga i backen.
Det som du beskriver är att kopplingen inte "frikopplar" riktigt, Som jag skrev innan är backen inte synkroniserad utan rullar fritt. Det som händer är att lamellen "följer med" när du inte har växel i. Lägger du i ettan (som ju är synkroniserad) så hjälper växellådan till att stanna ingående axeln (som lamellen sitter på) så du kan lägga i backen utan skrap. Felet du har är att ingående axeln inte stannar. Om du lägger växeln i friläge (motorn på tomgång) och släpper upp kopplingen och sedan trampar ner kopplingen, hur lång tid tar det innan du får i backen utan skrap? Det är normalt att det tar lite tid innan lamellen stannar.

Med vänlig hälsning
Lennart
lennarte skrev:Det som du beskriver är att kopplingen inte "frikopplar" riktigt, Som jag skrev innan är backen inte synkroniserad utan rullar fritt. Det som händer är att lamellen "följer med" när du inte har växel i. Lägger du i ettan (som ju är synkroniserad) så hjälper växellådan till att stanna ingående axeln (som lamellen sitter på) så du kan lägga i backen utan skrap. Felet du har är att ingående axeln inte stannar. Om du lägger växeln i friläge (motorn på tomgång) och släpper upp kopplingen och sedan trampar ner kopplingen, hur lång tid tar det innan du får i backen utan skrap? Det är normalt att det tar lite tid innan lamellen stannar.

Med vänlig hälsning
Lennart
Alltså jag ska starta motorn med växel i? men med kopplingen nedtryckt? och sen släppa upp kopplingen och sen trampa ner? Sen ska jag prova lägga i backen?
Motorn igång, friläge och kopplingen uppsläppt = alla dreven i lådan snurrar. Tryck ned kopplingen = dreven i lådan ska stanna efter en sekund eller två och då kan man lägga i backen utan skrap. Om kopplingen inte frikopplar så stannar aldrig växellådans drev = skrap när du ska ha i backen. De övriga växlarna har synkronisering, som bromsar dreven så att växlarna kan gå i. Det du beskriver låter som du har luft i kopplingshydrauliken (som nämnts), eller att det är internt läckage i huvudcylindern till kopplingen.
lennarte skrev:Om du lägger växeln i friläge (motorn på tomgång) och släpper upp kopplingen och sedan trampar ner kopplingen, hur lång tid tar det innan du får i backen utan skrap?
Om du startar den med växel i eller ur spelar ingen roll. Vad jag menar är, när motorn går på tomgång och växellådan i friläge, Trampa ner kopplingen och ta tiden på ett ungefär hur lång tid det tar innan du får i backen utan skrap. Tar det 3sek, 10sek eller går det inte alls? Prova sedan att lufta kopplingen. Hjälper inte det, får du nog plocka ner kopplingen och kolla lite noggrannare på tryckplatta och lamell. Om det "skevar" lite eller är torrt på splinsen så lamellen trögar. Det kan även vara lagret i svänghjulet, det glöms ibland bort vid kopplingsbyte. Som du märker finns det många, var och en liten men ack så viktiga detaljer som måste vara ok.

Mvh
Lennart
lennarte skrev:
lennarte skrev:Om du lägger växeln i friläge (motorn på tomgång) och släpper upp kopplingen och sedan trampar ner kopplingen, hur lång tid tar det innan du får i backen utan skrap?
Om du startar den med växel i eller ur spelar ingen roll. Vad jag menar är, när motorn går på tomgång och växellådan i friläge, Trampa ner kopplingen och ta tiden på ett ungefär hur lång tid det tar innan du får i backen utan skrap. Tar det 3sek, 10sek eller går det inte alls? Prova sedan att lufta kopplingen. Hjälper inte det, får du nog plocka ner kopplingen och kolla lite noggrannare på tryckplatta och lamell. Om det "skevar" lite eller är torrt på splinsen så lamellen trögar. Det kan även vara lagret i svänghjulet, det glöms ibland bort vid kopplingsbyte. Som du märker finns det många, var och en liten men ack så viktiga detaljer som måste vara ok.

Mvh
Lennart
Okej då ska jag göra det. Återkommer!

https://www.m3.se/article/3085074/forsta-bilderna[…]

Stefans 968

Tog en tur i solen igår, bilen kändes j[…]

Tungt lastad 945

Jag hjälpte förre ägaren till min 7[…]

Felkod ecm-2520

Vanligast är att bränslefiltret inte b[…]