Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lazzy1234
första inlägget på forumet (finns säkert fler trådar om samma problem)
besiktade bilen och fick för högt CO värde vid förhöjd tomgång..
var till en verkstad och frågade vad det kunde vara och han hade inget spec svar,,
han prövade med startgas efter läckor och sa att det eventuellt kunde vara spridarna eller katalysatorn.

har ordnat så att jag kan kolla värdena på söndag (3 dagar), tänkte höra om ni har något tips på vad man
kan göra tills dess för att fixa felet. har slagit i en "spridarrengörings flaska" och kan även byta luftmassemätare om jag vill, har även kollat felkoderna under huven och får 111 på bägge uttagen 6 och 2.

Co 0.4(0,5)
Co 2500, 0,8(0,3)
Hc 072 (100)
Lambda 1,01 (0,96-1,04)
om katalysatorn skulle vara kass skulle inte co och hc vara för högt då också?
bilen har ibland tendens att dö vid stadskörning, men går som en klocka landsväg.

har ni hobby/proffs - skruvare något förslag på vad jag kan göra??
vill göra något som fixar det permanent inte bara tillfälligt inför besiktning (E85)

mvh
Användarvisningsbild
av lennarte
Alla värdena (utom Lambda) ligger i högsta laget, om man ska vara noga. Snabbaste och enklaste är att byta olja och filter. Kolla vevhusventilationen (så alla slangar är hela och täta) så det inte är igensatt någonstans. Oljepåfyllnings locket ska "sugas fast" om allt är riktigt. Tändstift och kablar, lock och rotor är nästa steg. Luftfilter, förvärmninggsslangen och inte minst termostaten, tempmätaren kan "ljuga". Motorn skall vara rejält varmkörd. Är allt detta ok,kan man börja titta på Lambdasond, LMM, katalysator och sådant. Tempgivaren för motorstyrningen (inte den för temp.mätaren).

Mvh
Lennart
av Lazzy1234
okej! oljan, filtret, tändstiften och luftfitret byttes ifjol vid förra besiktningen (värdena var höga även då)
jag har faktiskt haft upp vevhusventilationen och rengjorde slangarna, dom såg väldigt fina ut men själva "huset" var det väldigt mycket slagg i. kan man ta isär huset eller ska jag köpa ett nytt sådant? locket sugs inte fast men det ligger kvar iallafall! flamfällan var borttagen av tidigare ägare.

har även prövat att hålla för avgas röret och kollat efter läckor men hittar inget.. knackade även på katalysatorn och den lät ihålig men den skrammlar inte.

ska kolla tempgivaren! körde 4 mil innan besiktningen och körde även efter besiktningen "med lite mera belastning" utan resultat.
kan det vara katalysatorn ändå?
Användarvisningsbild
av lennarte
Jag bytte oljefällan i somras (den var trasig), kostade c:a 400:- (den är inte samma på min 16V motor). Jag fick lyfta på insugningsröret, ska inte behövas på 8V motorn.
Oljebyte ska man göra minst en gång om året oavsett hur lite man kör (Jag byter varje höst, ibland även på våren) Jag kör c:a 500 mil om året. Kör man så lite behöver man inte ha någon "värsting olja". Jag kör Mobil 2000 X Semisyntetisk 10-40 olja, kör samma på frugans Passat 1,8T-04 och även på båtmotorn, Suzuki DF90 (90hp 4-takt utombordare).
Ett problem (på 740-modellen i alla fall) är att temp. mätaren står "rakt upp" redan innan motorn är riktigt "genomvarm".

Mvh
Lennart
av umekille
Byte av tändstift olja samt kolla att tändsystemet är okey.
sen kan du även tanka dit 10-15liter E85
Motortempgivaren som sitter trångt under insprutet baktill
på blocket kan vara värd byta också...

Hos mig bytte den körjournalen namn till reso[…]

Styrsnäcka Amazon

Samt att man har det där "döl&aum[…]

Fjäderbensbyte V70 -06?

Ska du ta ut hela benet behöver du inte kompr[…]

Handskfacksdelar S40

Hade ju funkat om inte den sidan slutade på […]