Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Nu är det väldigt nära att den bogseras till skroten, vilket vore synd då den har varit entusiastägd sedan -88 med en ägare och i typ nyskick.. så alla tips uppskattas!

För några månader sedan började bilen hosta för att sen tillslut få motorstopp, men gick efter några minuter att starta igen. Bilen gick bra någon vecka men sedan hände samma sak igen med tätare intervaller. Efter sista stoppet kördes den hem igen och sedan dess har den inte gått att starta, inte ens med startgas. Helt död, kan dra startmotorn i evigheter, hostar inte ens till, ingen tändning över huvud taget.

Det jag har kollat är följande:

* Tändning från spole
* Tändning i stift (bara kollat två iof)
* Tog bort returslangen och det sprutar soppa när man kör startmotorn
* Bränslerelät ser ok ut, inga oxidationer, inga lösa lödningar och brytarna fjädrar ok
* Samtliga säkringar kollade
* Tändstiften ser torra ut (men då den inte ens startar med startgas så borde det inte vara bränslefel, eller?)

Några felkoder finns ju inte att hämta heller så jag har verkligen ingen aning om hur jag ska gå vidare.

Som sagt, all hjälp uppskattas!

Tack!
Senast redigerad av 1 Nemic, redigerad totalt 0 gånger.
Rådlös skrev:Sitter kamremmen rätt? Det kan förekomma att den hoppar över.
Bild
Dom röda markeringarna på bilden skall stämma med märkningar på remmen och remhjulen.
Blev sjukt glad tills att jag kom på att den har kamkedja (renault-v6:an)

Jätte tack för tipset i alla fall!
roh66 skrev:B280F har kamkedja.
Har du OBD diagnostikdosa? Läs ut koderna i så fall.
Verkar som den får bränsle.
Fördelarlock/rotor?
Hallgivaren?

Mvh.R.
Tyvärr saknar den självdiagnostikboxen, så vad jag förstår det så går det inte läsa ut någonting.

Jordar jag kabeln från spolen blir det konstanta gnistor, urskruvat tändstift ger gnista med ett betydligt större mellanrum mellan gnistorna, och därav antar jag att fördelarlock/rotorn är intakt.(?)

Får läsa på om hallgivaren, inte rört den ännu.
roh66 skrev:Det kanskje är nåt vajs med soppan endå? Reläet och jord till spridarna då?

R.
Låter vettigt, skulle förklara varför tändstiften är snustorra trots ett 30-tal startförsök.

Har inte lyckats hitta något relä kopplat till spridarna, vet heller inte direkt hur man kollar jorden till spridarna men jag tar reda på det så fort som möjligt och återkommer med resultat.

Tackar hövligast för tipset :)
Jeppe940 skrev:Sitter inte spridarrelät på expansionskärlet som i 740/940?

Ps. Av erfarenhet kan jag säga att reläer kan fela duktigt, trots att de ser ut "som nya".
Jag vet att det sitter två svarta reläer vid expansionskärlet/högra stötdämparfästet, men jag jagar rätt på nya reläer så får vi se.

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Backljus

Det ser väldigt mycket ut som dessa: https://[…]

Läser ut med en elm-bt android