Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vix
Hej. Har som vanligt åkt på trippmätarproblem! Är VDO 4-stift.
Hastighetsmätarn funkar. Har bytt mitt till ett hus från en oskruvad bil men blev ingen skillnad (förutom att lite fler lampor funkade 8) ). Har haft isär mätaren och kollat kuggarna och fräschat upp några lödningar på kretskortet som sitter vid sidan av. Vad jag har läst så ska felet ligga i mätarhuset om hastighetsmätaren fungerar. Verkar då som jag fått tag på en till dålig mätare kanske.
Är det någon som kan dela med sig av kunskapen om hur man lagar detta? Blir dyrt att testa massa olika då var och varannat är trasigt.
Pajade på andra bilen häromdagen också :x .
Drygt att få soppatorsk.

MVH
Användarvisningsbild
av Vix
Jag kan för mitt liv inte hitta detta lilla kugghjul någonstans i sverige. Har mailat Lars-Ove på fjugesta billackering som säljer renoverade mätare och frågat. Hoppas han svarar
Användarvisningsbild
av Vix
Ingen som har en aning om var man kan få tag i de små kuggdreven till tripp/vägmätare billigt??
Har hittat utomlands och på ebay men det kostar alltså över 200 pix och frakt för ett litet plastdrev på någon centimeter.
Tycker det är lite fult av de som säljer dessa att ta sådana priser, för att de vet att de är nästintill ensamma på marknaden med detta och ett vanligt problem. De hade kunnat sälja billigare, hade nog gått runt med råge ändå med tanke på bristen av hela mätarhus nuförtiden...
Användarvisningsbild
av Vix
sicnarf skrev:Kan du inte limma fast den trasiga biten med starklim? Det bör ju kunna gå att göra.
Förresten,fick du inget svar från Fjugesta gubben?
--------
Nej tyvärr, det är själva kuggarna på det lilla hårda drevet som slitits ut/ gått sönder. Helst skulle man haft tag på ett helgjutet med alla tre i en bit då.
Fjugesta-gubben har antingen semester eller så vill han inte ha konkurrens :roll: ...
Rådlös skrev:Får du ingen hjälp från Fjugesta, så finns dom här: http://instrumentjige.se/
Ja, har sett den med, men vill inte lämna in för en sån liten, enkel och förmodligen dyr och långdragen reparation. Bilen körs dessutom dagligen.
Men å andra sidan kan man ju alltid fråga var de får tag på sina drev och om man eventuellt kan få köpa ett kanske.
Användarvisningsbild
av päpplet
köp ett annat mätarhus och plocka dreven ur om du vill ha samma mätarställning?

De gick smärtfritt så nu får de[…]

Det är väl enklast att börja med gi[…]

Högtalare bak XC40 -22

Har precis köpt en xc40 -22 och det verkar va[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

En XC70 2000 med 2.4t motorn har ett Magneti-Marel[…]