Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av skälhem
har en 940 ftt-93 den stannade lite hur som hällst i går,å idag startar den inte.har kollat fel koder men det säjer inget fel.vart ska jag börja å söka?
Senast redigerad av 1 skälhem, redigerad totalt 0 gånger.
av sicnarf
Byt rubrik först. Rubriken ska tala om vad du har för fel liksom. Byt sedan bränslerelä. Det är jag nästan säker på att det är ditt fel.
av Rådlös
Ansluter mig till sicnarf. Skriv en beskrivande, men kortfattad rubrik.
Så skall du se att alla intresserade svarar här med felsökningsmetoder och goda råd.

Rubriken är viktig i sammanhanget om någon med bilproblem motsvarande dina söker på nätet eller forumets egen sökfunktion. Antag att du har fått ett riktigt och bärande svar (när du har gjort om rubriken). Då finns det som en lösning på problemet tillgängligt för alla andra. Det är därför man har rubrikerna på sådana här forum.
av Lövet
Tryck på [Ändra] i ditt inlägg och skriv en beskrivande rubrik. Det är helt omöjligt att förstå vad tråden handlar om nu.
av Rådlös
Bra! Nu blir det genast enklare att angripa felsymtomen.
När du säger att du varken har gnista eller bränsle (vi utgår från det) så tänker jag direkt på att vevaxelgivaren är trasig. Det ger just sådana symtom. Vevaxelgivaren skall ge signal till styrdatorn om hur vevaxeln rör sig, hur många grader före eller efter nollpunkten den befinner sig. Kommer inte den signalen fram till styrdatorn så fungerar inget mer än startmotorn i det läget. Det kommer aldrig någon gnista till stiften eller puls till insprutningsventilerna.

Om du har varvräknare i bilen så kan du försöka titta på den om den rör sig ytterst lite när du kör på startmotorn. Gör den det så fungerar vevaxelgivaren och man får söka vidare.

På Volvo 200 och 700 finns det en skarvkontakt på kabeln från vevaxelgivaren. Den kan man öppna och ohmmäta på stiften. Det skall vara 300 ~ 400 ohm. Jag vet inte hur det är i en 940, men utgår i från att det är något liknande. Skarvkontakten sitter på 700 uppe i närheten av högra vindrutetorkaren, på torpedväggen. Det är en svart plastkontakt, ca 3 x 3 x 3 cm och med en "låsnål" på. Den är fylld med vaselin mot fukt. Så det är inget fel att det är kletigt.

Vevaxelgivaren sitter trångt till bakom motorn, över svänghjulet nära kopplingskåpan.
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]