Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av jeckemecke
Hej Jag har ett problem med växlingen på min 740 med M46. Det började för en månad sen då när jag skulle använda bilen på morgonen inte kunde få i ettan eller tvåan. Detta löstes genom att justera backspärren under damasken.

Däremot har växlingen nu gradvis blivit sämre. Man måste dra växelspaken allt mer åt vänster för att få i ettan och tvåan. Backen är skitsvår att få i. Man måste slita spaken åt vänster snabbt för att kunna få i den. 3an och 4an är lätta att få i, men hela spaken är allmänt "svajjig" när växel ligger i.

Jag har såklart kollat runt en hel del innan jag skapat en tråd och funnit att man bör byta 2st plastbussningar. Se nr 8 och 7 på bild.

Bild

Detta hjälpte inte, och växelspaken är fortfarande väldigt "svajjig" samt det är svårt att få i ettan tvåan och backen.

Jag har kollat så alla motorkuddar ser ok ut.

Kan det vara något annat fel? Om man kollar på bilden, kan det vara nåt fel runt nr 12? Problemet är att det sitter över lådan, som måste tas ner för att komma åt.
Användarvisningsbild
av lilleman
När bussningarna nr:2 är dåliga så brukar det bli svårt att få i växlarna.

Med vänlig hälsning/Roger :)
av jeckemecke
lilleman skrev:När bussningarna nr:2 är dåliga så brukar det bli svårt att få i växlarna.

Med vänlig hälsning/Roger :)
Men nr2 ser ju ut att hålla fast nr 1 bara. Hela nr1 ska väl sitta fast utan att röra sig? Är det inte nr6 som rör sig?
av jeckemecke
Nu var jag på Volvo igen och killen sa att nästa sak att testa är 22, 23, 42 och 43. 265kr va priset. Själv är jag lite tveksam över om det kommer att hjälpa efter att jag känt på armarna. Jag frågade om kulan runt 10-13 på bilden, men det var väldigt ovanligt att det blev dåligt.

Jag håller tummarna för att detta är lösningen, byter det i helgen.
Användarvisningsbild
av lilleman
Håller tummarna här med :P Förbannat irriterande när inte grejerna funkar som dem ska :x
Hoppas att det blir bra :-)-)

Med vänlig hälsning/Roger :D
av jeckemecke
Rost är det ont om på bilen, den har gått 10-tusen och ser nästan ny ut på undersidan. Jag sätter mina lunchpengar på lagrena runt 11, men ska testa Volvos rekommendationer av kulhållaren först.

Är det ramen, eller runt nr 10 måste jag ta ner lådan.
av jeckemecke
SA4AQS skrev:Min är också slapp och jag har tittat och dragit spaken i glapp området och det ser ut som om det är runt nr 11, eller det kanske är sprint hålet på nr 6 som blivit nött?
Mm, misstänker 11. Sprinterhålet runt 6 är det inte, det sitter bra och de delarna är bytta.

Hoppas det är runt kulleden i växelspaken nu. Har beställt delar för det och så slipper jag plocka ner lådan om det är det. :(
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]