Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Jag är C++ och Arduinoprogramerare och har stort intresse för kemi och elektronik samt mekanik. Håller på utbilda mig till ingenjör inom maskinteknik.

Jag har länge funderat varför 740 måste dra så mycket jämfört med andra bilar och jag har tänkt igenom det här noga. Jag har en Volvo 740 med B230F och M47 låda från 1988. Styrsystemet är LH 2.2.

I detta inlägg så kommer jag räkna upp punkter som listor.

Jag har tänkt och serva bilen:
  • * Nya tändstift
    * Nytt bränslefilter
    * Ny fördelare
    * Nya tändkablar
    * Nytt luftfilter
    * Ej bromsar som ligger på
    * Ej läkande avgassystem
    * Ny rotor
    * Nytt oljefilter
    * Ny olja
Ni får gärna fylla på vad jag har missat.

Sen har jag tänkte modifera om motorn:
  • * Plana toppen - Behöver gasa mindre för att behålla jämn hasitghet vid långkörning
    * Byta till modernare spridare - Bättre finfördelat
    * Byta till 92 gradare termostat - Mer värme i motorn
    * Större förvärmning - Varm luft i motorn

Men då är det sist....styrstystemet. 740 har ju ett väldigt omodernt styrsystem. Hur mycket tror ni man kan få ner om man optimerar det med Arduino? På bensin så drar 740 0.70 vid landsväg. Tror ni att man kan få ner den 0.50 liter milen vid långkörning?

Jag funderar på att programera så det blir en sekventiellt insprut och "datorn" strävar efter att få en optimal förbränning dvs 1 del bränsle och 14.7 delar luft.

Jag vill inte köpa liten bil för det ger absolut inget. Jag har kollat på småbilar och dem drar väldigt mycket vid långkörning men inte stadskörning.
SA4AQS skrev:Låter ju kul, men har du räknat på luftmotståndet jämfört med en ny snål bil?
Men har du funderat på etanol, gengas eller vanlig biogas?
Ja det låter intressant. Nej jag har inte räknat luftmotståndet och jag vet att det är ganska stort på en 740 men jag skulle nog säga att det ger inte så mycket att fundera över sånt. Cheva Van drar ju liter milen vid långkörning så...

Gengas går inte komprimera. Biogas kan jag inte få tag på. Så jag väljer flytande och det billigaste som är flytande är etanol idag :)
Intressant idé att bygga eget bränslesystem!

Normalt går motorn med λ=1 på dellast, och λ<1 vid större belastning. Vad som absolut skulle få ner förbrukningen är om man lät motorn gå med λ>1, dvs luftöverskott, på dellast. Då behövs en annan lambdasond, och bränsle-/tändsystemet måste kunna hantera den ökade risken för knackning (antagligen utvecklas mer värme på avgassidan också så man får undersöka vad katalysatorn tål). Ytterligare en nackdel är att bilen inte klarar avgaskraven, så man får ha en besiktningsknapp :roll:
Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]

emblemwraps -crome delete

Ngn som använt dessa och som kan säga bu[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni?? ser inga bilder?

Felkod ecm-2520

Jag har alltid kört med Biltemafilter och har[…]