Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av TourettesGuy
Hej,

Har en 965 - 97 3,0...tyckt den känns lite seg på sistone och ikväll tänkte jag ja ska fasen imej "blåsa ur" den riktigt då jag oftast kör på 50 å 70 vägar...så ja la plattan i mattan ett par gånger på kortare sträckor (aldri gjort förut) Jäklar va d gick och motorn röt fint...och jag tyckte sen att bilen kändes mkt piggare och lättare på nåt sätt vid normal körning.
Så, ligger det nåt i uttrycket "blåsa ur" motorn...iså fall vad är det som påverkas när man blåser ur motorn...kan det vara bra eller är det mer skadligt för motorn? Eller är det bara en myt att det skulle behövas ibland?
Användarvisningsbild
av crumpets
Det som skulle kunna ske är att sotuppbyggnad i avgassystem och katt bränns bort och du därmed får ett lägre mottryck och gynsammare förhållanden för förbränningsgaserna att lämna cylindrarna = bättre flås. I övrigt skulle högt varvtal en längre sträcka kunna medföra högre flöde olja vid högt tryck = eventuellt blåsa lite skit genom oljekanalerna om det byggts upp där pga låga flöden och låga tryck. Vevhusventilation kanske skulle kunna få sig en liten skjuts också men det borde ju inte ge bättre drag i motorn.

All in all tror jag det handlar mest om känsla. Visst kan det säkert ge lite renande effekt på de system jag nämnde och lite effekt borde det kunna ge, men mest är det nog känslan, typ som när man gjort ett oljebyte och bilen känns hur len och fin som helst några mil tills man börjar vänja sig :)
Ok! :) Gasa mera alltså!
Hur är det med tändstiften, märker man skillnad på bilens beteénde när man byter till nya? Stor inverkan på bränsleförbrukningen?
Har inte bytt dom sen jag köpte bilen 08´...har för mig dom var nya då.
av matzen10
TourettesGuy skrev:Ok! :) Gasa mera alltså!
Hur är det med tändstiften, märker man skillnad på bilens beteénde när man byter till nya? Stor inverkan på bränsleförbrukningen?
Har inte bytt dom sen jag köpte bilen 08´...har för mig dom var nya då.
Ja! Du kommer säkert märka att du bytt stiften! Det har hänt mig iaf och efter det så missar jag det aldrig var 3000:e mil!
Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju inte […]

Med vevlager(och kolvar) monterade går vevax[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]