Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Volvo rekomenderar inga byten längre (förutom på automatlådan), men c:a 10000 mil är nog ingen dum idé. Samma på bakaxeln. Håll koll på vad för olja du ska ha bara.

Mvh
Lennart
av rid54
Om man väljer en bra växellådsolja av senaste specifikationen (GL 5 eller nåt sånt) så är jag övertygad om att den funkar bra. Det har funnits en debatt om att vissa hypoidoljor har tillsatser som kan vara skadliga för "gulmetall", dvs bronser, som fanns/finns i vissa växellådors synkringar. Med den senaste typen av växellådsolja är visst detta undanröjt. Annars är det ju "växellådsolja 80W - 90" som gäller för en växellåda, medan "hypoidolja" är/var till för bakaxelväxlar. Det verkar som den tidigare tydliga skillnaden mellan "hypoid" och vanlig växellådsolja har börjat suddas ut.
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av lennarte
Tidigare var det så att "vanliga (4-växlar) växellådor (M45) har 80W-90 GL4 olja medan bakaxeln (utan diff.broms) har 80W-90 GL5. Har alldeles för mig att 5-växlad (M47) har ATF Dextron, i alla fall min (M46) overdrive låda har det. Det är ju samma låda, förutom "tillsatsen".

Edit: Har kollat i min rep.handbok. Där står Volvo Termo olja. Samma i både M46 och M47. Efter som jag vet att det inte fungerar med 80W-90 olja i overdrive lådan, M46, så förutsätter jag att det fungerar med ATF Dextron i M47 också.

Mvh
Lennart
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
lennarte skrev:Tidigare var det så att "vanliga (4-växlar) växellådor (M45) har 80W-90 GL4 olja medan bakaxeln (utan diff.broms) har 80W-90 GL5. Har alldeles för mig att 5-växlad (M47) har ATF Dextron, i alla fall min (M46) overdrive låda har det. Det är ju samma låda, förutom "tillsatsen".

Edit: Har kollat i min rep.handbok. Där står Volvo Termo olja. Samma i både M46 och M47. Efter som jag vet att det inte fungerar med 80W-90 olja i overdrive lådan, M46, så förutsätter jag att det fungerar med ATF Dextron i M47 också.
Ta reda på vilken växellåda du har. Läs sedan ovan igen. Läs annars i instruktionsboken, det står nog samma där som ovan

Mvh
Lennart
Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju inte […]

Med vevlager(och kolvar) monterade går vevax[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]