Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Patriksm
Hej gott folk!

Lika bra att erkänna med en gång, jag kan inte ett skit om bilar :( har bara hyrt en bil ibland när jag absolut måste.

Nu är det så att jag fick ärva en superfin Volvo 740 av min granne som gick bort för några månader sen. Bilen fungera perfekt och starta alltid men jag anser att det finns ett fel på bilen som jag vill få åtgärdat.

Det är nämligen så att varje gång jag gasa till lite hårt så dunka/klonka det till under bilen typ precis i mitten av bilen samt att det liksom vibrera litegrann när jag gasa på eller håller jämn gas, lite svårt att förklara.

Jag har besiktat bilen för inte så länge sen och passade då på att fråga besiktningstjejen om det här men enligt henne så är det inget fel utan det är vanligt på bakhjulsdrivna bilar.

Sen frågade jag också andra saker om bilar men jag tycker inte att hon verka vara så bra på bilar heller. Så därför tror jag inte på hennes förklaring om att det ska vara så på en bakhjulsdriven bil.

Tacksam om nån av er experter kan hjälpa mig. :)
Användarvisningsbild
av lennarte
Hon har ju rätt så till vida att det är väldigt ovanligt att det "klonkar" i kardanaxel eller bakaxel på framhjulsdrivna bilar... :D

Du måste in under bilen (finns kanske någon mack med gör det själv hall) och rycka och känna med kraftiga grejer (mindre spett, kofot, större skruvmejsel t.ex) Börja med att rycka upp och ner i kardanstången bakom lagringen i mitten. Det ska fjädra lite i gummit, men får inte sitta löst. Känn sedan med båda händerna om stången (fortfarande bakom mitten) och försök "vicka" runt stången fram och tillbaka. Tänk på att du ska ha handbromsen dragen och ingen växel i. Det ska höras lite från bakaxeln men det får inte glappa i korset där stången är fäst i bakaxeln. Håll en hand på flänsen bakom korset och vicka på stången fram och tillbaka med den andra handen. Det får inte synas/kännas något glapp alls. gör sedan likadant med det mittre korset och det främre. Vissa modeller har inget kors fram vid växellådan, där sitter istället en gummi skiva (Hardyskiva) förstärkt med ingjuten väv. kan du se det allra minsta tillstymmelse till tråd som sticker ut är skivan kass. Förmodligen har du felet någonstans här, men kolla alla infästningar mellan bakaxeln och karossen om du ändå är under bilen

Mvh
Lennart
av Patriksm
lennarte skrev:Hon har ju rätt så till vida att det är väldigt ovanligt att det "klonkar" i kardanaxel eller bakaxel på framhjulsdrivna bilar... :D

Du måste in under bilen (finns kanske någon mack med gör det själv hall) och rycka och känna med kraftiga grejer (mindre spett, kofot, större skruvmejsel t.ex) Börja med att rycka upp och ner i kardanstången bakom lagringen i mitten. Det ska fjädra lite i gummit, men får inte sitta löst. Känn sedan med båda händerna om stången (fortfarande bakom mitten) och försök "vicka" runt stången fram och tillbaka. Tänk på att du ska ha handbromsen dragen och ingen växel i. Det ska höras lite från bakaxeln men det får inte glappa i korset där stången är fäst i bakaxeln. Håll en hand på flänsen bakom korset och vicka på stången fram och tillbaka med den andra handen. Det får inte synas/kännas något glapp alls. gör sedan likadant med det mittre korset och det främre. Vissa modeller har inget kors fram vid växellådan, där sitter istället en gummi skiva (Hardyskiva) förstärkt med ingjuten väv. kan du se det allra minsta tillstymmelse till tråd som sticker ut är skivan kass. Förmodligen har du felet någonstans här, men kolla alla infästningar mellan bakaxeln och karossen om du ändå är under bilen

Mvh
Lennart
Men ska inte Bilprovningen kolla sånt på besiktningen? Det enda hon gjorde var att skaka i framvagnen och sen tittade hon runt under bilen. Hon kände inte på nåt.
Användarvisningsbild
av Nexus
Mitt stödlager var sopslut, åkte man många i bilen vibbrera det som tusan. De sa inte ett pip på bilprovningen...
Kan även vara glapp i bakaxeln vilket gör det dunkar till lite
Elpriset

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sydsverige[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]

Köpa en tidig XC90?

Så länge du med jämna mellanrum k&[…]