Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej,

Min 965 -97 3.0 drar ca 1,6l/mil fr att dragit exakt 1,2 i alla år. Vad kan det bero på? Har haft problem med att kolven inte gått tillbaka på ett hjul och skivan blivit glödgad vid flera tillfällen men det är fixat och lägger jag i "N" i svag lutning nu rullar bilen lätt av sig själv. Inga varma fälgar/skivor nu. Så, vad kan det då vara? Kan kännas ovanligt trög vid kraftigt gaspådrag ibland eller så har jag bara fått för mig det, får för mej allt möjligt nu... Startar fint och låter fint i motor och allt som alltid... Den går som bäst när man kör aggressivt tycker jag, mkt gas, höga hastigheter osv.. :D Men soppamätaren sjuker lika fort nu som när bromsarna låg på..men då vart det ju varm och luktade, nu rullar ju bilen lätt! :-O) Hjälp!
Kolla termostaten,motorn kan gå kallare än man tror och styrenheten fetar på med mer bränsle. Motortempgivaren kan visa för lite så att styrenheten tror att motorn är kall och fetar på mer. Luftmängdmätaren kan visa fel värde men inte så fel så det blir felkod,funkar lambdan? Tjuvluft?
Ser allt för ofta bilar man ligger bakom som sprutar ut oförbränt bränsle ur avgasröret.. Be någon åka bakom dig och titta när du gasar på lite så att du inte är en av dem. :)
Onödigt att spruta ut en dl bensin vid varje rödljus/påfart.
Det förklarar ju inte en ökning från 1,2l/mil till 1,6l/mil! Sån stor ökning är det inte ens på etanolbilar när man går från BF95 till E85.
Nej, ingen oförbränd soppa ur röret, vet inte mkt om motortempgivare, luftmängdmätare å lamdan men motortemp.mäteren inne i bilen visar i mitten som den ska... Tycker den växlar upp lite väl sent ibland, precis som när bromsarna låg på...som att den anpassat sig efter hur det var då. Är en automat och kör på sport-läget jämt men provat ekonomi-läget oxå fast ingen skillnad.. Kör man på ekonomi slänger den ju i 2an eller till å me 1an direkt när man växlar ner för att motorbromsa i höga hastigheter, livsfarligt...med sport går den bara ner en växel...till 3an antar ja om man typ kör 70-100 typ...

Det kan inte bero på något med växellådan eller själva drivningen, kardan, bakaxeln typ..nåt som kärvar förutom hjulen?

Får kolla lite mer sen när jag har tid och det är ljust...
Tempmätaren är mest en prydnad på 700-900 bilar då den står i rätt läge även om man har 60 grader i motorn.
Vet inte hur det är på din motor men vanliga 940 har två motortempgivare,en till mätaren och en till styrenheten
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]