Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej
Jag har en Volvo 940 GL årsmodel 1992.
Värmemätaren stiger inte inte på den när jag kör och det kommer bara ljummen luft.
Har jag stått stilla en stund, t ex om jag varit och handlat och kommit tillbaka till bilen så går den upp nästan som den ska och då får jag värme, om jag då sätter på fläkten så går mätaren ner och det kommer bara sval/ljummen luft. Likadant om jag kör sakta så kan den stiga en bit men inte ända upp, nu undrar jag vad det kan vara.

Tackar på förhand för alla svar.
hade samma problem med min 945 som också var från 92. bytte termostat men jag hade fortfarande samma problem. så funkar det inte att byta termostat så funkar det att sätta en bit kartong mellan AC kylaren och motor kylaren. sätt dock inte för stor bit för då e det risk att motorn inte kyls alls och börjar koka. OM DU GÖR DETTA SOM JAG SAGT ÄR DET VIKTIGT ATT DU HÅLLER KOLL PÅ TEMPERATURMÄTAREN !!!!!!!!!!!!!!!
sevve1960 skrev:Hej
Jag har en Volvo 940 GL årsmodel 1992.
Värmemätaren stiger inte inte på den när jag kör och det kommer bara ljummen luft.
Har jag stått stilla en stund, t ex om jag varit och handlat och kommit tillbaka till bilen så går den upp nästan som den ska och då får jag värme, om jag då sätter på fläkten så går mätaren ner och det kommer bara sval/ljummen luft. Likadant om jag kör sakta så kan den stiga en bit men inte ända upp, nu undrar jag vad det kan vara.

Tackar på förhand för alla svar.
Hade precis samma fenomen på grabbens 745a och det var termostaten som hade pajjat och stog öppen hela tiden , förra ägaren hade satt en pappskiva för att höja värmen lite ?:-/ i stället för att ta tag i problemet he he he ! lycka till med bytet=)=)
Har erfarenhet av dåliga termostater. Bytte på förra bilen (Volvo 144 -72) har för mig 3 ggr (under 2 år) innan jag fick en som fungerade riktigt. Den första var från Biltema, den andra från AD-Center, Den tredje från Biltema igen och den fungerade. Till min nuvarande (745 GLT 16V -88B) köpte jag först från AD-Center sedan Biltema och i höstas när jag ändå köpte ny tempgivare till bränslestyrningen på Volvo köpte jag termostat där, och den fungerar. Har jag haft otur, eller kan det vara så dåligt med kontrollen på piratdelar att det är rena turen att få bra grejer? Någon annan som har samma erfarenheter?

Mvh
Lennart
lennarte skrev:Har erfarenhet av dåliga termostater. Bytte på förra bilen (Volvo 144 -72) har för mig 3 ggr (under 2 år) innan jag fick en som fungerade riktigt. Den första var från Biltema, den andra från AD-Center, Den tredje från Biltema igen och den fungerade. Till min nuvarande (745 GLT 16V -88B) köpte jag först från AD-Center sedan Biltema och i höstas när jag ändå köpte ny tempgivare till bränslestyrningen på Volvo köpte jag termostat där, och den fungerar. Har jag haft otur, eller kan det vara så dåligt med kontrollen på piratdelar att det är rena turen att få bra grejer? Någon annan som har samma erfarenheter?

Mvh
Lennart
Jag köpte min på biltema men testade den först med en liten handgasbrännare och värmde den lite för att så att den öppnade sig och stängde som den skulle innan jag satte ditt den :)
av umekille
Hade exakt samma fel på min 945...bytte till 92 graders termostat
då fungerar det...Kylvätskenivån är också viktig att den inte är för låg.
På tomgångskörning kan värmen bli sämre då cirkulationen är för låg.
Du kan när det är varmare ute prova ta loss slangarna från värmepaketet i
motorrummet och skölja ur värmepaketet båda vägar med en trädgårdsslang.
Det finns många saker som kan göra att kupévärmen inte fungerar – vilka beror lite på vilken sorts klimatanläggning bilen har (det finns 2–3 olika på 940). Men i Sevve1960:s fall var det ju också så att temperaturmätaren inte gick upp. Då är det termostaten man bör se över först.
Som sagt, beskrivningen av problemet är ett skolexempel på trasig termostat som inte stänger. Om pappskiva fungerar för att ge värme betyder det att kylarvatten likväl släpps ut i kylaren och hur den gör det, om termostaten fungerar, begriper jag inte. Sedan kan ju luft i systemet ge en massa konstiga fenomen, men oftast att motorn blir för varm eller att varm motor inte ger ordentligt med kupévärme osv.
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]