Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av willeh
Tjena

Har fått ett problem med min och en polares 940. Det hela började med att vi skulle köra på E85 efter att ha läst ganska mycket om det på nätet. Så vi slängde in nya spridare, körde med dem i på bensin till jag kom till macken. Där tankade jag 4 liter E85, tanken var ganska tom så det blev nog nästan 100% E85. Bilen startade och jag kom ca 100 meter innan den tvärdog.
Fick efter lite om och men hem bilen, rullade igång den under bogseringen. Jag fick den att gå, fast den gick väldigt mycket för fett (det vitrök som bara f*n)
Efter det här har jag kollat följande:
Bränslepump i tank - fungerar
Bränslepump vid filter - fungerar
Nytt bränslefilter
Tankat bensin igen och bytt till de gamla spridarna

Det som händer vid startförsök är att bilen vägrar starta och det rinner ut bränsle ur avgasröret. Sliter jag ut kabeln till pumpen under föraren, alltså gör så att bara tankpumpen arbetar, så startar bilen fast den går magert istället vilket inte är så lustigt. Sliter jag ut returslangen till btr:en så kommer det ut bränsle där så jag får väl anta att pumparna pumpar vad som krävs eller mer (de är inte kassa åtminstone?)

Min tanke nu: Eftersom bilen går fett och får för mycket soppa så är antingen btr:en gången eller så är returledningen igensatt. För felet måste ha uppstått direkt när E85 kom fram i ledningarna och rengjorde lite väl mycket på en bil som gått 34 000 mil. Vad tror ni? Är det btr:en eller kan det vara något helt annat? För som sagt, problemet är att den får för mycket bränsle
av umekille
min 945-92 får jag blanda max 35% ungefär även då kan lamdalampan
tändas...vad som behövs vid konvertering är någon slags anordning via
bränsleingången mot motorn som höjer trycket i spridarna.
På min 745 Rex/Regina med 1-pump i tanken går det köra på 100%
E85 då den har högre tryck på systemet(svårstartad vid kallare väderlek)
Googla på konverteringen skall finnas någon bild-artikel läsa hur bränsletrycket
höjs vid konverteringen.
Användarvisningsbild
av erikn
Jamen han hade ju bytt spridare och de flödar mer så det är inte det som är problemet. Jag tror precis som TS att det är btr som gått sönder. Finns en schraderventil (samma som i hjulen) under fuelrail som man kan koppla in en manometer för att testa trycket.

Dessutom har han bytt tillbaka till gamla spridarna och kör på bensin.

Jag har kört nästan 10000 mil med min bil på E85 sedan jag bytte spridare. Den har snart gått totalt 66000 mil.
av NilsO
Ja – mät bränsletrycket som Erikn beskriver.

Något man inte ska göra är att sätta turbospridare (lågohmiga) på sugmotor utan att också sätta dit förkopplingsmotståndet som finns på turbomotorer. Byter man bara ut spridarna går bränslestyrenheten strax sönder, och då *kan* resultatet bli att spridarna står konstant öppna. Nu hade ni ju kört en bit med de nya spridarna, men det kan ju nämnas ändå, i förebyggande syfte.
Användarvisningsbild
av erikn
Bra poäng. Vilka spridare bytte ni till?

Jag hade lågohmiga och de jag köpte var högohmiga så jag fick bygla motståndet i stället.
av willeh
Jag har köpt "ny" btr idag, väntar på att få lite ström i batteriet så jag kan testa att starta. Spridarna kommer från en Saab 9000 med B234E (röda Bosch, minns inte numret men de ska vara högohmiga). Och att det var spridarfel tänkte jag också en stund, till jag kom på att de fungerade klockrent på bensin
av willeh
Tänkte uppdatera lite. Jag fick igång startmotorn efter att ha jävlats lite med den, så motorn snurrade runt ett antal varv. Det rann inte bränsle ur avgasröret längre, och den hoppar till och vill nästan starta. Är precis sådär retfullt nära att hoppa igång. Testade med lite startgas, och den reagerar på det (men startar inte) så jag får väl anta att tändning är okej.

Vad skulle ni föreslå att kontrollera nu? Jag tänkte kolla lite hur bränsleflödet är, men tror att det ska vara bra. Kan det, av en ren tillfällighet, kanske vara så att kamremmen kuggat över? Det skulle förvisso vara lustigt med tanke på att kamremmen byttes i somras och i så fall borde vara fräsch vad gäller spännare osv.
av willeh
Felen hittade. Tänkte att jag skulle lägga upp för att eventuellt hjälpa andra som hamnar i samma, enligt mig, ovanliga situation.
När bränsletrycksregulatorn fick smaka på E85 så tackade den för sina 20 år i bilen. Jag lyckades då sura ned motorn, i tron om att det bara var fel på bränslet. När jag sedan tankade bensin och den inte startade så fattade jag att btr:en sagt upp sig. Problemet var att jag hade kört en batteriladdare på boost för att kunna mala på startmotorn, varav att bränsleboxen tackade för sig den också. Efter ny bränslebox och ny btr så kvarstod bara att den hade lågt oljetryck. Öppnade oljepluggen och det rann ut bensin/E85 med lite olja i. Fyllde på med ny olja, och rengjorde vevhusventilationen.

Slutsats: bilen går men ryker fortfarande lite vid hårdkörning (troligtvis all olja som är i ljuddämparen, det är inte lite). Hoppas det här kan hjälpa någon i framtiden
Elpriset

2800 kr inklusive alla avgifter. Det kan ju inte […]

Med vevlager(och kolvar) monterade går vevax[…]

Nu har jag fått uppdateringen till min V90[…]

Volvo car UX

Nu har jag också "uppgraderat" och[…]