Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Tonycrona
Min bil har under en längre period haft lampan "Fel på motorns elsystem" lysande, samt felkod för lambdavärden, så har bytt lambda, katt, lmm, tomgångsmotor, gasspjäll. Och nu mätte vi upp om de var ström i lambda kabeln och det var det, så drog vi ur lmm kabeln o vipps så gick bilen bra på tomgång.
Någon som varit med om detta? vad skall man göra? Det lär ju bara vara kabeln då som det är fel på lr?
Har sista ombesiktningen nästa måndag så snabba svar vore najs, för man får inte besikta med lmm kabel urdragen antar jag? blir säkert cp lambda världen då också.
Besiktningen har inte kunnat mäta avgasvärden då bilen pendlat på tomgången.
av NilsO
Koppla ihop allt som det ska vara, nollställ alla felkoder, kör med bilen tills lampan tänds och skriv upp vilka koder det egentligen är. Skriv också vilken årsmodell och motor det är, så får du nog bättre svar.

När man kopplar ur LMM hamnar bränslesystemet i "nödläge". Då struntar det helt i signaler från t.ex. lambdasonden, och motorn får en härligt fet blandning som den går alldeles utmärkt på (och avgasvärdena blir katastrof). Så frågan är vad som är orsak och verkan.
av NilsO
Tonycrona skrev:Det är bara den felkoden
Men vilken? Det finns ju flera olika bara för lambdaregleringen, ett par för luftmassemätarsignalen, någon för lambdasondssignalen etc.
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]