Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Kolleponken
Tänkte sätta in motorvärmare i min 940, men pluggen verkar inte sitta där den skall.

Vet inte modellnumret på motorn men den är på 2.3 liter och utrustad med lättrycksturbo, årsmodell 97.

Så, någon som har en lösning på mitt problem?
av Rådlös
Lösningar kan det finnas ett flertal. Har du köpt motorvärmaren eller bara är i planeringsstadiet? Dom olika tillverkarna kan ha förordat olika placeringsställen. Det framgår ju med dokumentationen när du köper en motorvärmare.
Skulle man tycka att det blir för krångligt, så finns det lösa utanpåliggande modeller att välja på. Då är du inte beroende av några frostpluggar som sitter oåtkomliga under allt annat. Det här är ett exempel, men det finns fler att välja på: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104 Den är dyrare än andra, men har ett par fördelar som t.ex valfri monteringsplats, inbyggd cirkulationspump (effektiv), högre effekt (drar mer ström men behöver kortare drifttid).

Ett tillägg: Om du går in på reklamen för Skruvat, som du ser häröver, och loggar in dig med ditt bilregistreringsnummer, så får du upp en liten ruta där det står vad din motor heter. Flera andra biltillbehörsfirmor har liknande system.
Okej, då är det en b230fk. Jag var inne på BDS och köpte en Calix värmare. Fick ju med en monteringsanvisning, och visst hittar jag stället på förarsidan av motorn där pluggen skall vara. Problemet är att jag inte tycker att det verkar sitta en plugg där...
http://img412.imageshack.us/img412/8836 ... garma3.jpg Här skall alltså pluggen sitta enligt Calix. Men på min motor verkar det vara en ¨fast¨ del av motorn. (Bilden visar inte min motor)
Senast redigerad av 1 Kolleponken, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolleponken skrev:Okej, då är det en b230fk. Jag var inne på BDS och köpte en Calix värmare. Fick ju med en monteringsanvisning, och visst hittar jag stället på förarsidan av motorn där pluggen skall vara. Problemet är att jag inte tycker att det verkar sitta en plugg där...
Har du en högerstyrd bil? ?:-/
Bilderna på länken som visar pluggarna visar högersidan på motorn. Det kanske inte är samma på 97-an som på min 88B, men där sitter värmaren i den bakre pluggen under grenröret (höger sida).

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av erikn
På båda mina så har de suttit på vänster sida.
av Rådlös
Calix säger själv att den skall sitta i första frostpluggen (längst fram) på vänster sida. Alldeles under termostathuset.
http://www.calix.se/consumer/searchproduct.asp
Det går inte att kopiera hela länken direkt, så du får söka här själv. Förmodligen får du det bekräftat, längst fram på vänster sida.
En bild på Google bildsök visar samma sak. Bilden säger dock inget om vilken bilmodell det är. Det enda vi kan säga med säkerhet, är att det inte är någon Volvo ur 240-serien.
Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Calix säger själv att den skall sitta i första frostpluggen (längst fram) på vänster sida. Alldeles under termostathuset.
Då skiljer det på äldre och tidigare modellet. Eller skiljer det på vilket fabrikat man väljer kanske?. Det skiljer kanske på motorn. turbo, inte turbo? Det är väldigt trångt att montera den under grenröret på min (16V, utan turbo) så det är ju säkert inte lättare med turbo. Jag kan i alla fall inte ha värmaren enligt bilden, där sitter generatorn på min bil. Alltså högre upp än på bilden. Motorn (i grunden) är väl annars samma på dom 4-cylindriga modellerna ända till slutet.

Mvh
Lennart
av umekille
på båda mina bilar(se min profil) sitter dem vid avgasrörets nedgång.
kommer köpa en såndär slangvärmare med pump till 945 då dem är enklare
fixa dit. skall testa om det går köra kupefläkten via någon elimimator på
lågvolt då tar man ut värme i bilen via värmepaketet och slipper en kupekamin
Hmm, mina inlägg verkar inte bli publicerade? Men vi gör ett nytt försök :D

Det här är i alla fall värmaren som jag har köpt, http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/RE255.pdf
Där verkar det ju som om den skall monteras på förarsidan, i det första ¨hålet¨ i blocket, av fyra.

Jag var ute och tog lite bilder på detta hål förut, http://imgur.com/a/FEEf9 och jag tycker inte att det ser ut att sitta någon plugg där? Även folket på BDS säger att värmaren skall in i detta hålet, dock utan att ha kollat på min motor.

För om värmaren skall in på samma sida som turbon sitter på är det ju ett rent helvete att komma åt :x
Användarvisningsbild
av erikn
På tredje bilden har du ju pluggen. Akta så att du inte petar in den. Enligt anvisningarna ska du ju bryta ut den, se bild B. Den satt som fan på mina bilar, fick bruka en hel del våld för att få ut den.
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]