Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pjo65
Hej!
Jag undrar om någon har har erfarenhet av att byta ut nivåmatic-dämparna mot "standard" dämpare. Går det över huvud taget? Är det mycket jobb? Är det lönt?

Tacksam för svar.

/Patrik
av rid54
Nivåmaterna har ju en funktion att fylla... Dels är de stötdämpare och dels kompenserar de för en "mjuk" fjäder i bakvagnen. Utan dem kan man inte lasta mycket utan att bilen börjar hänga i bakvagnen och slå igenom vid ojämnheter i vägen. Det är inte helt billigt att byta ut dem (om de behöver bytas) men absolut prisvärt om man vill ha en komfortabel resa i dessa fina bilar.
Mvh
/RID
Användarvisningsbild
av erikn
Vad han menar också är hur gör man om man vill byta till vanliga stötdämpare. Man måste ju kompensera för fjädringsdelen i Nivåmaten. Kan man sätta dit vanliga fjädrar, eller ska de vara av någon annan modell?
av rid54
Alltså, fjädern är väl en sådan här tvärställd glasfiberfjäder? I så fall är det nog en del bök att byta den om jag förstått det hela rätt. Annars borde det väl bara vara att få dit lite tuffare (högre) fjädrar.
Hijackers är ett alternativ, absolut, men då måste man väl själv fylla luft beroende på last osv, antar jag?
Var själv i samma sits, men valde att få nya nivomater monterat av en fristående verkstad, vilket var typ 60% av Volvopriset. Själva jobbet borde man nog klarat själv, om man haft ett väderskyddat ställe att jobba på... :???:
/RID
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]