Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av raggarrune
Hej,
Har en volvo 945 med b230fb motor.
Har bytat bränslepumpen under bilen och dum som man är så glömde jag vilken av de två kablarna som är plus och minus?
Den ena kabeln är svart och den andra ser lite rosa ut.
Någon som vet vilken som är vilken så är jag tacksam.

/Rune
Användarvisningsbild
av lennarte
sicnarf skrev:Ni som är bra på el,svart är väl nästan alltid minus,eller hur?
Njae..Brunt är inte helt ovanligt.

Mvh
Lennart
av sicnarf
Jaha,du menar om det har varit en bagare i farten och meckat med bilen tex. Ja,då vet man aldrig vilket som är vilket :-)
Det blir bara pannkaka av alltihopa.
av NilsO
Ledningar på 7/900 som går till en jordpunkt är ofta svarta. T.ex. är det så vad gäller fram- bak-, positions- och blinkerslyktor, men som Lennart skriver inte alltid. Dessutom finns det en del svarta ledningar som är något helt annat (t.ex. signalledningen från lambdasonden).

För komponenter som slås på och av från "minussidan", t.ex. signalhornet eller innerbelysningen, brukar det inte vara enfärgat svart.
Användarvisningsbild
av lennarte
NilsO skrev: För komponenter som slås på och av från "minussidan", t.ex. signalhornet eller innerbelysningen, brukar det inte vara enfärgat svart.
Jag är ju mest "inkörd" på lite äldre bilar än vad vi pratar om här. Bosch systemet hade då oftast brun som minus, i alla fall från typ reläér och sådant. Idag (på våra Volvobilar) är nog svart minus vanligast.

Mvh
Lennart
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]