Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

tjenare.
jag bytte motor på min volvo 944 gl för ca 1 vecka sedan!
köpte en B230FK på skroten med 40x på mätaren.
montera på ny koppling samt Volvo S40 T4 spridare med 391cc!
montera ner motorn och drog in all el som är från GL!
teststarta bilen. starta direkt utan några problem alls! vänta några minuter och gick ut och testkörde! gick som en skott. ville krita över allt 1,an 2,an 3,an.. med 0,4 - 0,5 i ladd!
åkte tillbaka till garaget, städade gick ut starta körde hem! inga problem eller nått på vägen hem!
sedan skulle jag ut och montera avgas dagen efter. bilen vägra starta. bogsera igång den, vipps så starta den.
samma sak dagen efter igen o igen.
åkte på kabelbrand pga EGR ventilen. BILD NEDAN:
Bild
så här såg de ut när vi hade lödat klart allt! snyggt och proffsigt ser de ut. vilket det är också =)

montera tillbaka alla kablar. vägra starta. kolla stiften. då var dom dygsura. gjorde rent. bytte spridare även boxar. ingen skillnad alls.
boxsera igång den. gå gick den på 2 burkar på tomgång 3 burkar vid gasning.
jag har även provat byta alla givare på blocket/toppen förutom den längst på toppen.
ingen skillnad.
prova med en annan LMM ingen skillnad!
provade även med lambda. ingen skillnad
annat spridarrelä. ingen skillnad.
samma med bränslerelä.
vevaxelgivare. ingen skillnad.
provat med boxar från 8v turbo, GLT 16v, GL boxar, andra 16v boxar. detta då både tändning och bränsle.

det konstiga är ju att bilen gick ju som in i helsike i början. men för varje dag som gick så blev den sämre.. vi skall se om man vi kan få tag i motorkablash till turbo och byta till! och se om det gör någon skillnad!??

annars står vi helt still med va de kan vara! vi vet inte vad vi skall göra nu! ?:-/ ?:-/

så HJÄÄÄÄÄLP. jag får panik. pillat varje dag med bilen. hittar inga fel!

EDIT filter och pump byttes för ca 1 årsedan/700mil! alla jordkablar och allt är monterat på rätt plasering då vi har jämnfört med annan turbomotor!
jag blir galen snart! (H) (H)
Efter att ha läst allt så verkar du och dina polare vara rätt så proffsiga. Väldigt svårt då för oss amatörer som inte ens kan hälften som du att på avstånd ge dig tips på felet,speciellt när det är ett hopbygge som din bil är. Det är därför ingen kommit med råd kanske.Har ni lött fel någonstans kanske,eller tändstiften kanske? Hoppas ni får igång skiten,för den verkar vara rolig.

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&a[…]

Elpriset

Artikeln i länken säger inget om hur h[…]