Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rd350
Volvo tog bort plåtarna för ganska många år sen på "reservdelsröret", plåten är inget skydd utan endast ditsatt för att katalysatorn ska bli fortare varm.
av 94093a
ok då vet jag :)

hur ser det ut under värme skydet?
då mitt läcker under en så funderar jag på att kapa bort skölden och svetsa röret på plats istälet
då jag är lite orolig om jag får lås bultarna i grenröret
av rd350
Det går bra att göra så, brukar vara där rören går ihop som svetsen spruckit. Det är dock sällan som flänsmuttrarna bråkar men har man otur så...
av Niclas93
Tjena. Har en 940 gl -93 som jag imorgon ska byta främre avgasrör på då det läcker. Köpte ett fint och helt på skroten, 100:-, har nyligen bytt packningen mellan främre och grenröret så där är inga problem. Men den andra änden har jag en fråga om, kollade nyss på den änden och det och det är ett lite mellanrum mellan dessa rör, ser ut att sitta som en liten förgrening mellan bakre änden och katten, stämmer det? Har det något namn och vad kostar en sådan ny?
Användarvisningsbild
av lennarte
Det är en stålring som sitter emellan katten och främre rör. Finns på Biltema (dock inte i katalogen) och andra sådana ställen. Du behöver kanske också "Fläns till avgassystem" 98-009 och "Monteringspasta" 36-1772. Finns också på andra ställen. Nummeren jag skrivit är från Biltema. Du behöver toligtvis nya skruvar, muttrar och brickor även om du inte behöver något av det andra.

Mvh
Lennart

Tack för tipsen, tror att jag satsar på[…]

Felkod P24C6 Partikelsensor

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&a[…]

Elpriset

Artikeln i länken säger inget om hur h[…]