Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sr1990
Hej, Som rubriken lyder så vägrar oljelampan lysa, Har plockat lös kabeln framför motorn men hittar inget kabelbrott,
Har även testat jorda kabeln men lampan lyser ändå inte..
Lampan är hel.

Vad mer kan det vara? Anledningen varför jag vill att den ska lysa är för att motorn knackar på tomgång .. och ibland vid motorbroms,
Bra om man kan se om det finns oljetryck.

bilen är Volvo 740 1992,

Tacksam för svar!
av osla
är du säker på att du fick ordentlig jord när du testade jorda kabeln? om du har det så är det bara börja felsöka i kablaget för den ska lysa när man jordar.

men man kan ju plocka bort oljetrycksgivarn och sätta dit en oljetrycksmätare för att säkert veta att du har oljetryck
av sr1990
Rådlös skrev:När du har kollat kabeln och lampan så är det ju bara oljetrycksgivaren kvar. Sätt i en annan.
Givaren behöver väll inte vara trasig då jag testat jorda kabeln mot minuspolen och lampan ändå inte lyser?
Eller ska man ha givaren ikopplad medans man jordar kabeln? hur gör man? Testade även trycka i en annan givare i kabeln men lampan lös ändå inte :???:

Mvh/
av rd350
Du har kontaktfel mellan givare och lampa, förslagsvis i kontaktstycke i motorrum. Sitter under förstärkningsplåtarna till fjäderbenstornen, minns ej vilken sida den till oljetrycket sitter på.
av osla
sr1990 skrev:
Rådlös skrev:När du har kollat kabeln och lampan så är det ju bara oljetrycksgivaren kvar. Sätt i en annan.
Givaren behöver väll inte vara trasig då jag testat jorda kabeln mot minuspolen och lampan ändå inte lyser?
Eller ska man ha givaren ikopplad medans man jordar kabeln? hur gör man? Testade även trycka i en annan givare i kabeln men lampan lös ändå inte :???:

Mvh/

när du lägger kabeln som går till oljetrycksgivaren mot jord så ska lampan lysa och därför har du inte fel på givaren
av umekille
Testa med en annan lampa och en sladdstump
fungerar den så är det nog lampan i brädan som
är väck(dålig kontakt)
av sr1990
Tack för tipsen! ska kolla upp detta snarast ..
Mätarhuset kanske är lite pajj? Varvräknaren får tuppjuck ibland, fast det kanske inte har nått att göra med varningslampor osv.
Användarvisningsbild
av White
Den där sladden till oljetryckskontakten (för det är bara en kontakt) brukar gå av någonstans i dragningen längs maskinens nedre
framkant, eller längs vänstersidan (i färdriktning) under insuget. I bland får man fenomenet att den då ligger och jordar, vilket leder
till att oljetryckslampan lyser hela tiden. Men har den gått av och inte ligger och jordar, kanske fenomenet du har kan uppstå?
Nya skärmarna

Förlåt!!!! Jag var så inne i t&au[…]

Då du bytte på en Volvo-verkstad s&ari[…]

Hur håller ni era skivor rena på lad[…]

Elpriset

243 av 1731 är ju ganska stor del änd&a[…]